Zijn er dieren die distels eten?

Bij mij thuis staan heel veel distels in het gras. Je kan hier inmiddels niet meer veilig met korte broek rondlopen, dus ik ben vandaag met een oude disteltrekker het land in gelopen om ze met wortel en al uit de grond te trekken.
Dat viel tegen, de grond is heel droog, waardoor veel distels afbreken, en er staan zoveel distels dat het een hels karwei wordt om alles weg te krijgen.
Ik ga hier natuurlijk geen gif op spuiten, want er lopen ook nog schapen tussen. Maar zijn er geen dieren, die deze ondingen graag eten, zodat ik ze op biologische schaal kan bestrijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook soorten sprinkhanen die - als ze met genoeg zijn - alles opeten wat groen is. Ohw wacht, da's ook vast geen optie. ;-> Zijn distels geen droogte-planten? Misschien kan je het land zodanig besproeien dat de distels het afleggen tegen de "nattere" planten, zoals gras (?) Niet echt een antwoord... ik zet het bij de reacties.

Het beste antwoord

Dan zou je ergens een ezel moeten huren, die eten nl. distels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool! Ik zat net te denken: Welk dier is er nou zo achterlijk om de meest taaie en bovendien prikkerige plant te eten. Ik hou van GoeieVraag.nl. (-:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo verlegen dan! Antwoorden! (-:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iejoor ;)

Andere antwoorden (4)

Distels leven van de stiksof die in de grond zit, raakt deze op, dan verdwijnen de distels van zelf, verder zijn er geen dieren die liever distels eten dan gras.
Waar dieren gegraasd hebben en waar kunstmest is gestrooid en op nieuwe akkers, waar de grond is losgemaakt, komen vaak veel distels voor.
De beste tijd om ze er uit te trekken is vlak voor de bloei, doe je het later, dan hebben de distels al weer veel nieuwe wortels gemaakt voor volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee helaas. Geen enkel dier (met hoge uitzondering misschien een keer een slakje ofzo) vind dat lekker. Ze eten er allemaal omheen.
Maar als jij je grasveld netjes iedere keer bij houd door middel van maaien dan zal uit eindelijk het gras overheersen en de distels zullen minder worden. Ik zeg niet dat je ze echt 100% kwijt zult raken want tenslotte is een distel een hardnekkige wilde plant die zomaar terug kan komen maar gras is heel dominant qua groei dus je hebt dan wel de kans dat de distels minder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had er ook veel, ik maaide ze af met een bosmaaier net voordat er veel regen kwam ( nu even geen optie ), dan komen de wortels vol water en rotten ze.
ik heb er nu eigenlijk geen last meer van, en die ik heb, maai ik elke keer weer af,dan pest je ze gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is er een vogel die de zaden van de distel eet het is de Putter erg mooie vogel en een prachtige zang heeft hij.Vroeger werd hij gevangen vanwege deze mooie zang en in een kooi gestopt.Dus laat wat staan voor deze mooie vogel.