In doucheruimte(85x70)lopen de leidingen over de muur waardoor ik mij brand. Kan ik van de verhuurder eisen dat de onveilige situatie wordt opgelost?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah dat vraag ik mij ook allang af. Goeie vraag!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe is de warm water voorziening geregeld?
Als je je er echt aan brand dan staat die te hoog.
60 a 65 voel wel maar daar brand je je niet echt aan.
80 tot 90 graden is een stuk gevaarlijker. Meestal is de temperatuur eenvoudig aan te passen.
Scheelt vaak nog energie (en dus geld) ook.
Niet lager dan 60 zetten i.v.m. legionella. Lukt dit niet dan kan je er een stukje buisisolatie omheen doen, kost bijna niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom eisen?
Je zou kunnen overleggen wat de oplossing kan zijn.
Idee van @Jackd [buisilolatie] lijkt goed.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Jackd ik heb een boiler in de keuken ons kraanwater is 80gr.
Bij mijn ouders (die hebben een ketel) is het 65gr.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een boiler kan je (vaak/soms?) ook instellen.
Een nadeel is dat er dan minder lang water van een bepaalde temperatuur is.
Als de boiler nooit leeg gaat dan kan je hem lager instellen, scheelt nog energie ook. (er wordt dan minder warmte aan de omgeving afgegeven)
En als je van tevoren weet dat er 5 mensen komen douchen; een dag van tevoren weer hoog zetten.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
!!!5!!! mensen?! Liever niet, dan krijg ik nooit meer warm water. Met ons tweeën is het vaak al puzzelen. De een 's avonds de ander 's ochtends.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij wijze van spreke, ik kan niet zien hoe groot jullie boilers zijn..
Maar ik geef meteen toe dat ik heel blij ben dat hier (bijna) altijd warm water is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja dat begreep ik :-)
Ik ben blij dat ik straks een nieuw huis heb met een ketel. Ok het hete water moet dan van zolder komen dus in de keuken duurt het even. Maar nooit meer een koude douche, of verbrande handen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerV: is het niet zo dat er verschillende boilers zijn 80/120 liter douche/bad? En zelfs als je een 80 liter boiler hebt kun je toch wel even douchen? Of staan jullie 20 minuten te genieten? :-))
Dit kun je aan de monteur vragen die de boiler komt "checken" [onderhoudscontract]. Deze kan je ook vertellen hoe en waar de "hitteknop" van het water zit.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb maar een 60L dus dat gaat best hard. En mijn man mag graag lekker lang eronder staan en flink warm. Dan gaat het wel hard helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb in vorig huis een 120L gehad, was heerlijk, kan ik
aanbevelen, maar beter is gewoon een goede geiser nemen:
altijd warm water :-)))

Antwoorden (1)

Niet helemaal. De verhuurder heeft de plicht om de veiligheid na te leven. Maar als je de woning vooraf heb gezien heb je in principe ingestemd. Echter op basis van jurisprudentie kun je wel vaststellen dat je van de verhuurder mag eisen om dit aan te passen of anders over te gaan tot ontbinding van het huurcontract. Dit is echter wel riskant daar de verhuurder een vordering op je heeft. Als dit tot conflict komt zal de rechter moeten beslissen wie zijn gelijk heeft.
Een tweede optie is om deze, bij weigering, te melden bij de gemeentelijke Bouw- en Woningdienst als zijnde een categorie C gebrek.