Wat voor een spin is dit?

Dit zwarte spinnetje zat bij ons binnen op de muur. Ongeveer 3 tot 4cm.

Zie foto.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Antwoorden (2)

Dat is een schorsmarpissa. Een springspin. Buin gestreept/gemeleerd.
9 jaar geleden
Op de foto lijkt hij wat zwart op dat witte behang, maar volgens mij gaat het om een schorsmapissa (Marpissa Muscosa)

De schorsmarpissa is een in Nederland algemene spin, behorend tot de springspinnen die geregeld buiten kan worden aangetroffen. Het mannetje wordt 6 tot 8 mm groot, terwijl het vrouwtje de 8 tot 11 mm haalt. Ze houdt zich bij voorkeur op zonnige verticale vlakken zoals bomen of palen op, mits er een gaatje in de buurt is waar ze bij onraad snel kan wegkruipen. De prooi wordt beslopen en dan onverhoeds besprongen. Zoals alle springspinnen heeft de schorsmarpissa een buitengewoon goed ontwikkeld gezichtsvermogen. Van de acht spinnenogen zijn er twee, de voormiddenogen, veel groter dan de andere. De achterzijogen staan ver naar achteren, ze zijn op de afbeelding zichtbaar op de cephalothorax tussen de inplant van poot I en II. De schorsmarpissa is de typesoort van het geslacht Marpissa.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Spinnetje is echt helemaal zwart, en door de flits lijkt het of hij wat streepjes heeft. Ook is de spin iets groter en hariger.