Waarom zijn bloempotten niet waterdicht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals friendywendy zegt, niet-waterdichte potten zijn buitenpotten. Als je (zoals ik regelmatig) een verkeerde pot hebt gekocht, kan je er een bord onderzetten. Niet de meest mooie oplossing, maar wel effectief.

Het beste antwoord

Bloempotten die niet waterdicht zijn worden vaak van aardewerk gemaakt. Zelfs als er geen gat onderin de bloempot zit kan hij lekken.
Aardewerk heeft de eigenschap om water op te nemen, en lekt daarom dus ook door.
Ook zijn bloempotten soms gemaakt van riet. Als er dan geen plastic laagje aan de binnenkant zit dan lekt ie dus ook.
Ook is er een verschil tussen bloempotten die meer voor de sier bedoeld zijn, en daarom vaak ook niet waterdicht zijn. En aan de andere kant heb je bloempotten die meer voor functioneel gebruik zijn en kwalitatief daarom ook beter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

om als een plant teveel water heeft gekregen zijn overtolig water dan weg kan
zodat de plant niet verzuipt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volledig mee eens :-) (+1)
Het zijn meestal de bloempotten voor buiten die zo'n gat hebben onderin. Dit is om te voorkomen dat er teveel (regen)water in de pot blijft staan.

Wanneer een plant teveel water krijgt, is meestal het gevolg dat zijn wortels gaan rotten. Niet de bedoeling dus. :-)

Binnen hebben bloempotten meestal geen gaten, omdat je daar zélf kan reguleren hoeveel water je ze geeft. Sommige soorten bloempotten voor binnen hebben echter deze gaten wel; precies met dezelfde reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat als je te veel water in de pot doet of als het een tijd heeft geregend, dat je plant dan niet meteen verzuipt. En het laat een beetje zuurstof door voor de wortels.