Onze jack russel van 15jaar is verlamd leverwaarde niet goed wat te doen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat heeft de dierenarts gezegd? Waardoor komt de verlamming? Persoonlijk vind ik dat als mijn hondje deze leeftijd heeft bereikt en blijvend verlamd zou zijn hij/zij niet echt kwaliteit van leven meer heeft. Probeer, hoe moeilijk ook, te denken vanuit je hondje. Heel veel sterkte met het maken van een keuze.

Anna hierboven en de reactie van Rieneke geven ook mijn advies aan... 15 jaar is een lange tijd dat jij en je hond van elkaar mochten genieten en hoe zwaar nu ook, als je het aan "je hondje zou vragen" welke keuze nu, dan zou hij je in volle dankbaarheid antwoorden: "laat me maar in liefde en vrede gaan, want mijn lichaam is nu echt 'op'. Alles , zelfs als hij nog iets zou bijtrekken, of alert en lief op je reageert, wijst er toch op dat hij nu zijn rust verdient.... Je kan het uitstellen, maar het afscheid nemen van iets of iemand die je dierbaar is voelt "altijd te vroeg" als je snapt wat ik bedoel? Een dier heeft geen besef van tijden, leeftijd, morgen of volgende week enz... alleen jij bepaalt zijn "hier en nu" en ook de kwaliteit van leven er van... Jouw verdriet , gemis en tranen zijn over enige tijd net zo heftig als bv vandaag.... Denk er goed over na, een eerlijke dierenarts zal je ws ditzelfde advies geven en ook 'uit liefde' hem/haar die rust gunnen ipv van aanzien en belasten met consulten en mogelijk nog meer aandoeningen... Sorry maar ook ik zeg je dit uit een groot, respectvol en ervaren hart voor dieren en en mensen, daarom wens ik je veel wijsheid en kracht toe!

Ik schrijf dit stukje uit eigen ervaring, misschien dat je er iets aan hebt. Een half jaar geleden heb ik mijn beagle in moeten laten slapen. Ik was 10 jaar toen ik hem kreeg en met 24 jaar heb ik de beslissing moeten nemen, omdat ik hem verzorgde en hij bij mij woonde. Hij had al langere tijd tumoren op zijn huid. Deze verzorgde ik steeds goed en hij leek er geen last van te hebben. Had nog zijn ondeugende momenten. Veel mensen om me heen vertelde dat ik toch moest denken aan hem laten inslapen, maar ik kon dat nog niet. Hij was nog zo levendig. Op een zaterdagochtend wilde ik hem gaan uit laten en toen stond zijn achterlijf haaks op zijn voorlijf. Dat was voor mij het moment om de beslissing te nemen. Na een uurtje was dit bij getrokken en leek er niks aan de hand, maar ik wilde niet dat hij verder zou lijden. Ik heb tot maandag gewacht en nog veel geknuffeld met hem. Op maandag richting dierenarts en hij was het met me eens dat het tijd was om hem te laten inslapen. Mijn hondje was altijd bang voor de dierenarts, maar op die dag niet. Ik heb de hond vastgehouden en geknuffeld en geaaid totdat de dierenarts zei dat hij overleden was. Hij is heel vredig ingeslapen en ik heb het idee dat hij heeft geweten wat er ging gebeuren en dat het goed was voor hem. Hij was op en ik heb hem verder lijden kunnen besparen. Mijn advies, bespreek het met je dierenarts, maar ben ook eerlijk. Heeft je hondje pijn? Heeft hij nog wat aan zijn leven? Probeer je eigen gevoelens opzij te zetten, hoe moeilijk ook, en denk aan het hondje. Hoe moeilijk ook, maar uit zijn lijden verlossen is iets wat je alleen doet als je ontzettend veel van hem houdt. Je dierenarts zal hem niet laten inslapen als hij nog te gezond is. Heel veel succes met deze hele moeilijke beslissing!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100