Onze jack russel van 15jaar is verlamd leverwaarde niet goed wat te doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Liefhebben is kunnen loslaten.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je dierenarts zal je waarschijnlijk een advies hebben gegeven. Sommigen doen dat heel duidelijk en open, anderen wat onduidelijker en laten de keuze bij de eigenaar.
Als je eerlijk bij jezelf te rade gaat, dan is dit proces en de leeftijd van je hond een combinatie, die weinig hoop geeft op herstel.
Dit soort beslissingen zijn, vind ik, de aller-moeilijkste in je leven en ik heb ze ook verschillende keren moeten nemen.
Persoonlijk vind ik het mijn verantwoordelijkheid mijn dieren niet te laten lijden hoe vreselijk het ook is om die beslissing te moeten nemen.
Wat Rieneke1 zo mooi schrijft: liefhebben is kunnen loslaten.
Ik wens je heel veel wijsheid, kracht, moed en sterkte toe!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met Rieneke eens,hoe moeilijk het ook is.
Denk aan het belang van je hondje die echt niet meer kan en ook nog eens een mooie leeftijd heeft bereikt. Je hondje heeft geen hondwaardig leven meer en het leven dat hij nu heeft wordt echt niet beter. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je nu al doet: denk aan je dier, loslaten kost moeite is wel het enige antwoord uit liefde gegeven...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijkste vind ik, wat is verlamming? Ik kijk niet heel snel naar de leeftijd van een hond al neem ik deze wel mee. Dat de leverwaarde niet helemaal 100% is, is best logisch maar zolang daar geen kwaal achter zit, zou ik dat niet zo snel mee nemen in de beslissing. Wat is verlamming, waardoor komt het?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet uiteindelijk toch een beslissing nemen. 15 jaar is een hele leeftijd. Ik had maar wat graag gewild dat ik mijn hondje 4 jaar langer had mogen houden. Ik weet wat het is om afscheid te nemen. Heel veel sterkte met je beslissing.

Antwoorden (2)

Wat heeft de dierenarts gezegd? Waardoor komt de verlamming? Persoonlijk vind ik dat als mijn hondje deze leeftijd heeft bereikt en blijvend verlamd zou zijn hij/zij niet echt kwaliteit van leven meer heeft. Probeer, hoe moeilijk ook, te denken vanuit je hondje. Heel veel sterkte met het maken van een keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor de wijze woorden.
Ik schrijf dit stukje uit eigen ervaring, misschien dat je er iets aan hebt.

Een half jaar geleden heb ik mijn beagle in moeten laten slapen. Ik was 10 jaar toen ik hem kreeg en met 24 jaar heb ik de beslissing moeten nemen, omdat ik hem verzorgde en hij bij mij woonde. Hij had al langere tijd tumoren op zijn huid. Deze verzorgde ik steeds goed en hij leek er geen last van te hebben. Had nog zijn ondeugende momenten. Veel mensen om me heen vertelde dat ik toch moest denken aan hem laten inslapen, maar ik kon dat nog niet. Hij was nog zo levendig. Op een zaterdagochtend wilde ik hem gaan uit laten en toen stond zijn achterlijf haaks op zijn voorlijf. Dat was voor mij het moment om de beslissing te nemen. Na een uurtje was dit bij getrokken en leek er niks aan de hand, maar ik wilde niet dat hij verder zou lijden. Ik heb tot maandag gewacht en nog veel geknuffeld met hem. Op maandag richting dierenarts en hij was het met me eens dat het tijd was om hem te laten inslapen. Mijn hondje was altijd bang voor de dierenarts, maar op die dag niet. Ik heb de hond vastgehouden en geknuffeld en geaaid totdat de dierenarts zei dat hij overleden was. Hij is heel vredig ingeslapen en ik heb het idee dat hij heeft geweten wat er ging gebeuren en dat het goed was voor hem. Hij was op en ik heb hem verder lijden kunnen besparen.

Mijn advies, bespreek het met je dierenarts, maar ben ook eerlijk. Heeft je hondje pijn? Heeft hij nog wat aan zijn leven? Probeer je eigen gevoelens opzij te zetten, hoe moeilijk ook, en denk aan het hondje. Hoe moeilijk ook, maar uit zijn lijden verlossen is iets wat je alleen doet als je ontzettend veel van hem houdt.
Je dierenarts zal hem niet laten inslapen als hij nog te gezond is.

Heel veel succes met deze hele moeilijke beslissing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de vele bemoedigende woorden en de steun. We hebben de knoop moeten doorhakken. We kunnen alleen maar hopen dat hij er zelf vrede met heeft en dat dit hetgene is wat hij wil. Binnen luttele uren, verlies ik mijn beste (jeugd)vriend. Maar we doen dit uit liefde en respect voor onze oude jongen. Dankje iedereen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel sterkte Sarie16.