Wordt de ruimte sneller warm als je de thermostaat even heel hoog zet of gewoon 21 kiezen net zo snel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3.6K

Antwoorden (4)

Nagenoeg even snel! De cv zal aan gaan totdat de ruimte waarin hij is 21 graden is. Dus de woonkamer. Andere ruimtes duren misschien langer omdat die minder intensief verwarmd worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Slimme" thermostaten schakelen tijdens het opwarmen af en toe uit als de ingestelde temperatuur bijna bereikt is, om ervoor te zorgen dat de ruimte gelijkmatig opwarmt en de temperatuur niet doorschiet als de ingestelde waarde is bereikt.

Als je de thermostaat heel hoog instelt, zal de 21 graden sneller bereikt zijn, omdat de ingestelde temperatuur nog lang niet bereikt is. Maar als je de thermostaat weer op 21 zet als die bereikt is, zal de temperatuur wel nog een stukje doorschieten. Het wordt daardoor dus warmer dan je zou willen.

Kortom, het duurt iets langer als de thermostaat gewoon op 21 staat. Maar het is wel comfortabeler.
bamibal
10 jaar geleden
Een thermostaat regelt het aan en uitschakelen van de verwarming; is het kouder dan 21 graden, dan slaat hij aan, is warmer dan slaat hij uit. De temperaturen zijn dus niet precies 21, maar bijvoorbeeld 20,5 en 21,5. Zo blijft de kamertemperatuur tussen deze 2 waarden. Hoog zetten van de thermostaat betekent dus niet dat de kamer sneller warm wordt; de verwarming slaat pas later af, bij een hogere temperatuur dan je van plan was. Het maakt dus geen verschil in opwarmtijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt er aan of je een modulaire ketel en bijbehorende thermostaat het. Bij dat soort installaties wordt de vlamhoogte geregeld door het verschil in kamertemperatuur en gewenste temperatuur. Op die manier kan je huis op de zuinigste manier verwarmd worden. Bij een niet-modulaire installatie kan alleen maar op vol vermogen worden verwarmd. Dat gaat sneller, want ook als je kamer bijna op temperatuur is wordt op colle kracht doorgestookt. Maar dat kost ook meer gas, want je schiet over de gewenste temperatuur heen.
escape