Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ficus elastica had rotte wortels. Hoe lang duurt het voordat hij weer groeit, na verpotten?

Mijn ficus elastica verloor vorig jaar al zijn blad vanwege rotte wortels, hoogstwaarschijnlijk door teveel water in een dichte pot. Nu heb ik hem in twee verschillende potten gezet, met een gat in de bodem. Hoe lang duurt het voordat de wortels hersteld zijn en hij weer blad aan gaat maken? Er zit nog wel leven in de takken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
822

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er is een kans dat uw ficus erdoor komt, in ieder geval voorlopig erg weinig water geven omdat er geen blad meer aanwezig is dat voor verdamping zorgt en wachten tot de grond ietwat droog is alvorens weer te gieten. De bladval van uw plant is ontstaan door teveel water geven, daarbij kon het overtollige water niet weglopen. Er mag dus in die tweede pot absoluut geen water blijven staan, ook een nog hele tijd niet bemesten. Naar het voorjaar toe zou er dan nieuw blad moeten komen.
Omdat de Ficus een tropische plant is dient u te zorgen voor een vochtige atmosfeer, en gieten met lauw regenwater. Ook regelmatig verstuiven met warm regenwater is prima. Als u hem zo pampert en hij haalt het toch niet, u hebt het tenminste geprobeerd.
Succes.
(Lees meer...)
Z512099
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding