Hoe krijg ik pluggen weer vast in gasbeton?

Een kapstok, met pluggen en schroeven opgehangen aan/in een muur van gasbetonblokken. Na verloop van tijd zijn de pluggen losgeraakt. Graag nuttige, effectieve tips, hoe deze weer vast te zetten, en wel zo dat ze blijven zitten.

jc54
13 jaar geleden
28.2K

Het beste antwoord

Er zijn speciale pluggen voor gasbeton. Deze hebben een soort vleugeltjes waardoor de pluggen beter blijven zitten. Als je gewone pluggen wilt gebruiken, neem ze dan in ieder geval van een goed merk zoals alligator en boor het gat een halve milimeter kleiner dan nodig voor de plug. Dan gaat de plug er strakker in en blijft op langere termijn ook beter zitten.
Plaatje bij antwoord
paulus811
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Expansie-pluggen heten die dingen! Plusje voor Paulus, want dit is de enige plug die goed houdt in gasbeton.
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je + Ivana, maar expansiepluggen zijn iets anders dan die ik bedoel. In het plaatje is nr 7 de expansieplug, de gasbeton plug is nr 10

Andere antwoorden (6)

Vullen met gips oid en opnieuw gaten boren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een chemisch anker! Werkt perfect. Ooit een keer een losgeraakte leuning van een vriend vastgezet met chemisch anker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een maatje groter nemen en boren natuurlijk, mits het oude gat netjes is gebleven. Daarnaast is het belangrijk de juiste pluggen te gebruiken, gebruik dus de betere kwaliteit pluggen bedoeld voor gasbeton want ook hier is de goedkope kwaliteit niet goed genoeg. Aan een kapstok kan nogal wat gewicht komen te hangen, zeker met regenweer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je probleem blijft de zachtheid van de muur.
Je kan dit op bepaalde manieren weer ophangen maar de muur blijft de zwakste schakel.

Wat wij vaak adviseren voor dit soort muren zijn alligator pluggen van Toggler. (zie link)
Deze zijn gemaakt van nylon en zullen daarom niet snel scheuren of breken (gebruik trouwens nooit plastic pluggen ook niet voor normale stenen muren).

Ook is het belangrijk om te kijken hoe de kapstok gemaakt is. Er zijn kapstokken waarbij je de jas ongeveer 10 cm van de muur ophangt. Hier staat een hele groot overgewicht op en deze zullen altijd los komen op dit soort zachte muren.
Zorg er voor dat je een kapstok gebruikt waarbij de jas dicht bij de muur komt te hangen. Dit vergroot de kans op succes.

Natuurlijk kunnen chemische ankers ook, alleen zijn de anker stangen vrij groot waardoor je vaak de gaten moet opboren. Dit is bij de meeste kapstokken vrij moeilijk. Probleem blijft ook hier de zwakte van de muur. U zal niet de eerste zijn waarbij er dan een heel stuk muur komt uit zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kan doen is bij de beter bouwcentra BBN of RAB bouwcenter van het merk fischer ( van de Nylon pluggen )een twee componenten middel kopen die heeft een twee componenten middel waarmee als je grote of groter geworden gaten hebt kan inspuiten en dan de plug erin steken even laten drogen en dan kan je wat los gekome weer vastzetten, het merk Sika heeft het ook.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik zgn. "wokkelpluggen".