In verband met een renovatie van mijn badkamer wil ik graag alle (meng-)kranen reviseren of te wel alle kalk en koperoxide verwijderen leertjes verv.

Wie geeft mij raad

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is zeker zelf te doen, alleen moet je wel rekening houden dat u de kraan spindels moet ontkalken (dit duurt minimaal enkele uren) en de juiste maat kraanschijven (lees: rubberen ringen) nodig heeft. Mocht de kraan keramische schijven hebben dan hoeft u hem alleen te ontkalken, mocht deze toch lekken dan kunt u deze niet reviseren maar moet u een nieuwe kopen.

Het reviseren is een qua tijd vrij kostbaar omdat u de spindels wilt ontkalken. gedurende deze periode zal er geen water op uw leidingen staan.
Misschien is het verstandig om gewoon de spindel (messing kleurig kraanstuk) te vervangen.

Hier onder heb ik een link staan naar een pagina waar wordt omschreven hoe alles moet.
Klik op onderstaande bron link en klik dan op het plaatje bij 'het lekken van een kraan stoppen'

veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Haal de druk van je leidingen en haal de kranen los.
Leg ze daarna in een dag of twee in een emmer met water en 10-20% schoonmaakazijn. Daarna zien ze er weer uit als nieuw en kun je alsnog de leertjes vervangen indien nodig.
escape
13 jaar geleden
Laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi hdeknijf,

gewone (meng)kranen met leertjes kan je reviseren door de leertjes te vervangen en de spindels (let op linkse draad) met kranenvet in te smeren.

ceramische kranen (met schijven) hoeven niet gerenoveerd te worden, die zijn zelf reinigend.

voor thermostatische mengkranen heb je speciaal gereedschap nodig, en toch wel enige kennis van de kraan zelf.

veel suc6 groeten, Dré