Moet je perse een wasbak kitten? Is het nadelig als je het niet doet?

Ik heb een mooie rechthoekige wasbak in de badkamer. Deze is niet gekit bij de muur. Nadeel hiervan is dat als je veel water gebruikt, het water achter via de muur naar beneden loopt en de vloer nat wordt. Nadeel van wél kitten vind ik dat het kit lelijk wordt. Vaak wat gelig, maar het stof blijft er ook opplakken en het is gewoon nooit zo goed schoon te houden. Zonder kit vind ik persoonlijk ook mooier. Maar de vraag is of het schadelijk is om niet te kitten. Gaat het bijvoorbeeld rotten ofzo tussen de muur en het kastje, of kan de meubel gaan rotten o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (9)

Als het te nat wordt en dat elke dag dan gaat inderdaad de boel op den duur stinken en komt er spik op. Je hebt speciale kit voor badkamers en die wordt niet zo snel vies. regelmatig de wasbak afnemen met een doekje met schoonmaakmiddel doet wonderen ;) Die badkamerkit heb je ook in transparant voor het geval dat je wit niet mooi vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft zelf al antwoord waarom je moet afkitten. Anders loopt het water erachter en kan dit houten kastjes aantasten, of je muur. Ook blijft het kalk achter of vies water.

Er is witte en doorzichtige kit en als je goed kit dan is het niet lelijk en makkelijk schoon te houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het probleem met kitten is vaak de afwerking. Laat je dit een vakman doen dan hebben ze vaak een speciaal middel om het superglad af te kitten. Als alternatief kan je met een vinger met zeepsop er langs gaan om het glad af te werken, maar zo mooi als een vakman krijg ik het zelf ook niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
De vakman zal het trouwens niet gladvoegen met zeepsop, maar met bijvoorbeeld Zwaluw Finisher. Bijgaand een forum waarop ook veel tips staan (ook met zeepsop) een een technisch document van de vakman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dan een zeepsopje neemt om af te werken neem dan een sop waar geen citroenzuur inzit dit tast de kit ook aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, dat is ook de reden dat het afgeraden wordt. Veel afwasmiddel bevat citroenzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon weinig afwasmiddel gebruiken, een druppel in een bekertje water is al veel, het is alleen om de oppervlaktespanning van het water op te heffen.
Aan de andere kant veel water gebruiken en snel werken. Dus kitten, dan flink nat maken (met bijvoorbeeld een plantenspuit of een paar keer overheen met een natte vinger zonder te drukken) en dan afstrijken (met een natte vinger of iets dat de vorm heeft die jij nodig hebt) Probeer eens op een proefstukje uit hoe nat je het kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord hoor! Maar als die wasbak al hangt zal een vakman toch echt niet komen voor een kitrandje van 40 cm.
Ketjing! Voorrijkosten van € 100,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is hartstikke duur dan. Dan kan je beter investeren in zo'n flesje Zwaluw Finisher. Dan kan je jezelf verhuren. Maar er kan weinig fout aan gaan en als het niet goed gaat of je bent na een tijdje niet tevreden over je eigen kunsten is het er zo weer afgehaald. En aldoende leert men.
Water kan dan tussen de naden komen en inderdaad zorgen voor rot op plekken waar je niet meer bij kunt komen, ook is het niet zo bevorderlijk voor het plafond eronder. (watervlekken op het plafond)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij met bouten bevestigd is en er loopt elke dag water overheen dan roesten ze zo door en dan krijg je Zeere teentjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat alleen rotten als er hout achter zit, maar in de meeste badkamers zitten tegels dan kan het niet echt kwaad. Wil je toch van dat water op de vloer af dan zul je toch moeten kitten maar belangrijk is dat je je goed laat informeren en niet de eerste best kit neemt afhankelijk van de kleur tegels kun je dan indien mogelijk geen witte kit nemen maar een donkerder tint zoals transparant-grijs
zie je minder vuil op
maar dit kun je ook voorkomen door na douchen of spetteren gelijk afdrogen

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die moet je echt voegen,Er komt allemaal viezigheid en schimmel achter je kasje,en bovendien is het hout van je kastje waarshijnlijk van spaanplaat en als dat nat wordt kan dat wel 3x zo dik worden en gaat dan rotten.
burgos
12 jaar geleden
Als loodgieter breng ik altijd een rups van ongeveer 1 centimeter dik siliconenkit op 1 centimeter op de omtrek van het opperlak wat tegen de muur aan komt.
Dan de wasbak strak en stevig tegen de muur aandrukken en goed vast bouten de overtollige kit goed wegschrapen en je hebt een bijna onzichtbare kit rand die geen water tussen de tegels en de wasbak doorlaat.
Met een beetje afwaszeep op een schuursponsje kun je de laatste restjes weghalen.
Bij ons op de bouw loopt er dan nog wel een speciaal kitmannetje die er alsnog een mooi schuin kitrandje op maakt maar het is niet echt nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kitten is zeker wel nodig om vervelende schimmelvorming achter de wasbak tegen te gaan.
Het is misschien niet altijd even mooi maar dat is beter dan een schimmel in de badkamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dichtkitten is inderdaad nodig. Als je het superstrak wil afwerken bestaat er van Albastine een rol kit-strip. Dit lijkt op een rol plakband en werkt dus eenvoudig. Bovendien makkelijk te vervangen wanneer de kit lelijk wordt.