Valt het bekrassen van een adres brievenbus onder vandalisme?

Mijn boven buurvrouw vroeg mij of ik iets wist over haar bekraste brievenbus. Er zit ook nog een deuk in die er toen nog niet in zat. Toen ik ging kijken stond er een hakenkruis op. Dit meisje is zelf Marokkaans en ik weet dat er mensen in de buurt zijn die racistisch zijn. Valt dit onder vandalisme en zo ja kan zij hier aangifte voor doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

'Vandalisme is het moedwillig beschadigen of vernietigen van objecten die iemand anders toebehoren'.

Ja, het dit valt dus zeker onder vandalisme. Of aangifte doen zal helpen betwijfel ik, het is een hoop gedoe (verklaring afleggen op het bureau ed.) maar er zal weinig uit komen. Des al niet te min heb je het recht om aangifte te doen, als je buurvrouw dat zou willen mag en kan ze dat zeker doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je trouwens zeker weet, en mogelijk bewijs hebt van de dader is de kans groot dat de dader een vergoeding moet betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord was snel gegeven ;) bedankt daarvoor ;) ... Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd de brievenbus is daarom deze week opnieuw over geverfd. En dan word er vandaag al in gekrast. Erg sneu en ik heb het met dit meisje te doen en ik vraag me af waarom mensen dit dan zo doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker sneu! Niet de manier hoe mensen met elkaar om moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor een aangifte misschien te minimaal, maar men kan er zeker bij de politie een melding van maken of bij de wijkagent. Bazuin rond dat er een melding van gemaakt is, dat de wijkagent de zaak in de gaten houdt en de buren ook opetten. Briefje ophangen bij de supermarkt bv.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
opetten = opletten. (Irritant dat wegvallen van letters).
Ja, dit valt onder vandalisme. Zij kan daar zeker aangifte van doen. Onder vandalisme valt ook vernieling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vernieling had beschadiging moeten zijn.

Vandalisme is het expres kapotmaken van dingen. De juridische definitie luidt: het opzettelijk en wederrechtelijk vernielen, beschadigen, onbruikbaar maken of wegmaken van een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort. De dader moet dus de opzet hebben om genoemde vernieling te plegen en daarbij moet hij of zij dat wederrechterlijk doen, dus zonder toestemming/instemming van de eigenaar. Voorbeelden van vandalisme zijn onder andere de spiegels van auto’s aftrappen, bushokjes vernielen, verkeersborden kapotmaken, bloembakken omgooien, en graffiti. Plegen mensen in groepen vandalistische activiteiten? Dan spreekt de wet van openlijke geweldpleging.