wat zijn die wittige stippen op stoeptegels?

Het zijn rondjes, een paar cm rond? Je ziet ze veel op straat, maar onze tuin zit er ook vol mee. Zijn dat schimmels of zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Antoni
10 jaar geleden
Een link met een of meer foto's van de wittige stippen toegevoegd aan je vraag zou handig zijn om een (juist) antwoord te kunnen geven! Kan je die aan je vraag toevoegen?

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Opgedroogde kauwgum ?

Toegevoegd na 7 minuten:
Het viel me laatst op bij een locatie in Rotterdam, op de link valt het nog mee met de toestand daar nu.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lijkt me ook opgedroogd kauwgum. ik zie het hier in de stad ook veel. het verdwijnt helaas maar langzaam. plusje
Nee, dat zijn geen schimmels maar een soort korstmos.
Het ontstaat vooral op plaatsen waar de relatieve vochtigheid hoog is en blijft, dus op schaduwplaatsen en daar waar de zon weinig direct op schijnt.
Vooral op koele steenachtige ondergrond komt deze soort mos vaak voor.
Het is een hardnekkig en moeilijk te verwijderen microplantje dat heel erg goed gedijt op koude natte betontegels en steenranden.

Er schijnen vele tientallen soorten van te bestaan die zich goed kunnen aanpassen aan ruige omstandigheden maar geen van allen tegen direct en langdurig zonlicht kunnen.