Heeft iemand wel eens met muurverf gekleurde spachtelputz-muren schoongemaakt?

Toen ik hier in 2001 kwam wonen, zijn de muren in kleuren die ik mooi vind geverfd, maar nu begin je toch duidelijk te zien, dat ik 's avonds altijd kaarsen aan heb, en toen ik een (kleiner) schilderijtje ophing op een plek waar eerst een grotere poster hing, was de grijze rand en de oorspronkelijke kleur wel een errug kontrast....
Heeft iemand een tip hoe ik m'n muren schoon kan maken ? Of moet ik opnieuw gaan schilderen ?
Heb 'n uur zitten googlelen, maar ben niet veel wijzer geworden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Het is helemaal afhankelijk van de muurverf die er gebruikt is. Tegenwoordig is heel veel muurverf afwasbaar. Ik gebuik zelf altijd een stoomreiniger op mijn muren (ook spachtelputz), maar bij mij gaat het meer om het verwijderen van zwarte vingers, snot en koekresten... De Spachtelputz kan hier goed tegen en het wordt weer perfect schoon. Maar de vraag is of de verf hier tegen bestand is. Ik zou gewoon ergens in een klein hoekje proberen en afwachten wat het resultaat is en anders toch maar weer een groter lijstje?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar voor zo ver ik kan bedenken zal je het toch opnieuw moeten schilderen.

Bij mijn ouders thuis werden de muren vaak ook vuil omdat er flink gerookt werd, en zij verfden het dus regelmatig overnieuw na verloop van tijd.
Dit heb ik uit andere huishoudens ook wel regelmatig gehoord, en ik heb nooit iets gehoord over een speciaal schoonmaakmiddel hiervoor, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schoonmaken met schilderschoon en dan opnieuw verven als je nog kleurverschil ziet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is van HG wel sierpleisterreiniger verkrijgbaar maar ik vond het reultaat niet geweldig. Zelf zou ik opnieuw schilderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sierplijsters hebben hebben een hoge stootvastheid en zijn gemakkelijk schoon te maken. Hiervoor zijn schoonmaakmiddelen in de markt. Echter met het ouderwetse sopje kom je al een heel eind.

Er is sierpleister reiniger bij bouwmarkten te koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou eens een stucadoor vragen die kunnen vaak in de groothandel speciale reiniger aankomen om muren te reinigen
en anders met ammoniac kun je ze ook nog schoon krijgen als ze niet heeel erg vies zijn
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder boent het altijd gewoon met een harde borstel met water en schoonmaakmiddel (andy of in haar geval van de Aldi) daarna even nadrogen met een doek (deppend), maar volgens mij is het bij hun nog nooit geverfd (zit er pas 30 jaar op, maar er wordt niet gerookt.

Je kunt het proberen op een klein, niet in het zicht liggend hoekje, en anders kun je altijd nog oververven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is probleemloos shoon te maken...

Neem een sopje (met afwasmiddel) en een schuursponsje en begin maar met schoonmaken. Ik geef je alleen geen garantie dat je daarna alsnog moet gaan verven. Want de kans op kleurverschil is er weldegelijk. En zeer zeker wanneer er sprake is van roetaanslag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker nieuw fris verfje erop! Als jij het er al 8 jaar op hebt, en het was al zo toen je erin kwam, kan ik me niet voorstellen dat je dat nog egaal schoon gaat krijgen!