Mijn moeder wil een grote schenking doen van 100.000 euro voor mijn hypotheek, maar die is veel kleiner. Kan ik iets doen met de overwaarde ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Eind 2013 en2014mag iemand 100.000 schenken als het voor hypotheek is bedoeld. Mijn hypotheek is veel kleiner. Kan ik een extra hypotheek afsluiten van 100.000 euro ( overwaarde) en deze daarna direct aflossenmet de gekregen schenking

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (2)

Als je het restant gebruikt voor reparaties en/of verbeteringen van je huis mag dat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus niet om een nieuwe hypotheek af te sluiten.
Ivana
10 jaar geleden
De door jouw voorgestelde constructie voor een extra hypotheek is niet mogelijk.
De schenking moet gebruikt worden voor verbetering of het onderhoud van de eigen woning. Denk eens aan isolatie of zonnepanelen, een nieuwe keuken of badkamer. Ook mag het geld gebruikt worden voor de aflossing van de eigenwoningschuld.
Denk er wel aan dat je bij aflossing niet meer gebruik gaat maken van hypotheekrente-aftrek.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor de kosten van verbetering of onderhoud van jouw eigen woning heb je tot 3 jaar de tijd om de schenking te gebruiken.