Ben ik verplicht de klimop die er al was aan mijn huurhuis af te doen?

Al 2 jaar huur ik dit huis, geen villa, veel tochtgaten, enkele beglazing, 1 houtkachel, vocht in de muren, scheuren aan de buitenkant, gaten in het afdak, afgebladerde raamkozijnen, klemmende ramen en deuren, ... enz enz. De tuin lag ook nog heel rommel in, onkruid, klimop, ... Kortom niet ideaal maar omdat het een lage huurprijs was en ik toen alleen was heb ik het toch maar genomen. Huurcontract 2 vellekes papier, waarborg gewoon naar de huisbaas zelf gestort (die ik overigens nooit heb gezien, hij heeft zijn broer dit laten regelen) en dus niet op een bevroren rekening. Vandaag staat er ineens een oude man voor mijn deur. Heel onvriendelijk. 'Ge moet die klimop afdoen want binnenkort komen we de buitenkant verven' Wanneer hij eindelijk uitgerateld is vraag ik wie hij dan wel mag zijn, blijkt dat dus de befaamde huisbaas te zijn die de vorige 2j enkel maar geld heeft ontvangen en verder nooit niks van zich heeft laten horen of zien. Maar hij vindt blijkbaar niet eens het fatsoen zich voor te stellen of om eindelijk eens vriendelijk kennis te maken met zijn huurders. Soit. Feit is, die klimop is langs de grond, langs heel de zijkant van de muur tot op nog een heel deel van het dak gegroeid. Verwacht die man nu echt dat ik dat ga afdoen? Ik heb niet eens een lange ladder... En ik heb dat daar nooit gezet, dat was al zo begroeid vanaf ik hier woonde? (als ik zelf mocht kiezen zou ik nooit klimop zetten) Ben ik dit verplicht? In het contract staat 'onderhoud tuin'maar dat ook?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
verven is alleen de kozijnen, neem ik aan. Dan is het vrij simpel, je moet dan zorgen dat de kozijnen vrij zijn. Scheelt veel werk met de hele klimop verwijderen... :-)

Antwoorden (2)

Als dit stuk tot jou tuin behoord dan ben ik bang van wel zit dit bijvoorbeeld aan een heel andere kant dan nee want dan behoord het niet tot de tuin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe ben je verantwoordelijk voor onderhoud tuin en de klimop hoort daar ook bij. Maar als je kunt aantonen (foto?) dat de huidige situatie al zo was toen je het huis betrok, dan zou de huisbaas het (alsnog) zelf moeten regelen. Probeer eerst in overleg e.e.a. gezamenlijk op te lossen, het "probleem" lijkt me wel overkomenlijk.

NB
Als je de aders (takken) van de klimop bij de grond doorsnijdt/zaagt, gaat hij vanzelf dood en valt het groen eraf. En dan kan er binnenkort gewoon geschilderd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Aantonen" is redelijk simpel: klimop groeit ook weer niet zo snel.