Vogeltjes,heb al 14 dagen een vogelhuisje met voer staan,maar geen vogel te zien,

is een nieuw huisje staat 3 meter van het huis af, wat kan ik er aan doen om de vogeltjes na mijn huisje te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
17.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook. Goeie vraag.

Het beste antwoord

Naast dat er voedsel aanwezig is moet een vogel zich er veilig voelen wil het je voederhuisje bezoeken. Wanneer er geen of weing bomen en planten rond staan, zal de vogel waarschijnlijk niet komen omdat hij dan nergens naar toe kan om te vluchten. Wanneer er dan een kat of buizerd komt dan is het te laat om nog weg te vliegen.
Wij wonen in een nieuwe wijk. Omdat hier de eerste jaren ook nog maar weinig grotere bomen en struiken stonden wilden ze hier ook niet komen. Na een paar jaar is het groen omhoog geschoten en komen de vogels overal vandaag. (Deze foto's heb ik vanmiddag nog gemaakt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een fantastische foto Danielle heb je die zelf gemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voederplank (die doorlopend bezocht wordt!!) staat op een balkon 1-hoog.....maar er staat een hoge, vertakte boom bijna tegenaan. Ik denk, dat die boom het 'geheim' is - ze zitten erin te kijken en te wachten tot ze 'aan de beurt' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig leuk he om dat te zien . Ik heb nog nooit zoveel interesse gehad voor vogelvoer ;-0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Josephina, die heb ik zelf gemaakt. Prachtig toch wanneer je ze leuk op de foto kunt krijgen. Dat roodborstje is toch het lievelingetje he ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk hoor mijn complimenten voor het goede foto moment ,ja ze zijn zo schattig die roodborstjes,bij ons in de tuin zie ik er ook zoveel ,maar er is er altijd 1 bij die op het zelfde plekje zit .Ik heb daar zelfs zout gestrooid en daar vogelzaadjes gelegd ,iedere dag komt het roodborstje weer terug .Tenminste ik neem aan dat het de zelfde is ?? hiii ze lijken op elkaar ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is precies bij mij ook zo,we wonen ook in een nieuwe wijk, dus even geduld dan komen de vogeltjes wel.

Andere antwoorden (6)

Ook gewoon rond het huis strooien en het meeste in de buurt van het huisje, als ze het door hebben blijven ze komen.

Toegevoegd na 20 uur:
Kleine aanvulling, plaats het voer altijd om de zelfde tijd, daar wennen ze ook aan. Ze zitten dan vaak al te wachten tot je komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Zorg dat er duidelijk voer aanwezig is (Een paar bollen aan de buitenkant kan helpen
- Zorg dat de vogels gevaar van een afstand kunnen zien aankomen
- Is hij net gebeitsT? Verf is niet ideaal voor lekker voer pikken
- Zijn er uberhaupt vogels?
- Kijk eens of het voer niet gewoon al op is, en ze er zitten als je er niet op let
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb rondom het huisje (bij ons staat ie wel 5 meter van het huis af) vetbollen gehangen aan bomen.Ik heb zelfs een houtduif op visite, die op het huisje gaat zitten en hebben we daar nu ook vogelzaad opgelegd. Ik weet niet of je het kunt zien dat we links en rechts de vetbollen hebben opgehangen. We hebben ontzettend veel vogeltjes in de tuin . Ik heb nu twee keer een foto erbij willen doen maar dat lukt niet .

Toegevoegd na 2 minuten:
haha de vetbollen zie je niet zo goed maar de afstand van het huisje is wel belangrijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogels zijn ook gewoontedieren. Als er bij de buren of in de directe omgeving al jarenlang, en nu ook al weken, een goed gevulde voedertafel staat, is het moeilijk om ze jouw kant op te krijgen. Pas als er daar een tekort dreigt, gaat het lukken.

Wij hebben altijd vogels in de tuin omdat er een wak in de vijver blijft om te drinken (zorgt mijn man voor) en de vetbollen, het fruit en het gemengde zaad al jarenlang voorhanden zijn op diverse plaatsen in de tuin. Ook op een korte afstand van de keukendeur wordt lekker gesmikkeld. Maakt niets uit dat de kat al klapperbekkend achter de ramen zit.

Koop anders eens een vogellokfluitje bij de natuurwinkel. Misschien dat dat iets helpt!
Ivana
14 jaar geleden
Strooi het voer op een voedertafel maar strooi ook op de grond voor vogels als mus, winterkoning en roodborst.
Voeder niet teveel tegelijk en liefst 's ochtends (na een lange, koude nacht hebben vogels behoefte aan een stevig ontbijt) en tegen het einde van de middag (zo kunnen ze de nacht doorkomen). Overdadig voederen kan muizen en ratten aantrekken.
Probeer als het vriest ook water aan te bieden (is even belangrijk als voedsel !), maar zorg er voor dat u het regelmatig ververst.
Wanneer het gesneeuwd heeft, is het niet nodig voor water te zorgen. De vogels komen dan aan vocht door van de sneeuw te pikken.
LET OP dat vogels niet in het drinkbakje kunnen badderen, hun natte verenpak zal bevriezen en de vogel sterft aan onderkoeling/bevriezing.
Geef geen lauw water en voeg geen suiker of zout toe!
Voorkom bevriezing van vogels in drinkwater door:

Drinkbakjes af te dekken met gaas.

Drinken te verstrekken door met een hamer vergruisde ijsblokjes te serveren.

Het water NIET verstrekken in metalen of ijzeren drinkbakjes : vogels vriezen daaraan vast!!

Het drinkbakje op een windvrije plek neer te zetten.

Voeder geen margarine of boter, die werken als laxeermiddel
Geef nooit zoutjes, voer met smaakstoffen, ongekookte rijst, spekrandjes of droge kokosnoot. Dit kan gevaarlijk zijn voor vogels.
Plaats het voer ver genoeg van plaatsen waar katten kunnen opduiken.
Voedsel dat makkelijk bevriest, zoals appels, voedert u best als geheel en niet in kleine stukjes.
Voeder vooral "natuurlijk" met zonnebloempitten, zaadjes, noten en dergelijke. Vermijd "chemische" producten zoals margarine.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige vogels zoals roodborstjes hebben een eigen leefgebied, dus blijven waar ze zitten.

Maar ik moet zeggen dat met dit weer bij ons volop leven in de tuin is en het niet alleen de "vaste bezoekers" zijn maar het een drukste van jewelste is rondom het vogelvoederplek.

Een vetbol erbij hangen scheelt ook, daar zijn ze dol op.