is de prijs van een huis te achterhalen?

Ik sta op de markt om een huis te gaan kopen!
Mijn vraag daar in is.
Een huis wat nu te koop staat voor €250.000,00
Dat hoeft het huis niet perse waard te zijn.

Stel:
25 jaar geleden heeft die persoon dat huis gekocht. Duidelijk gezien was toen de gulden tijd nog aanwezig en een andere markt wijze. De vorige bewoner heeft weinig aan het huis gedaan als zijnde verbeteringen alleen onderhoud.
Is er te achterhalen wat de bewoner "verkopende" partij betaald heeft voor zijn huis.

en wat als de persoon in de stelling nou een woon coöperatie is.
verschild dat veel?

hopelijk is mijn vraag duidelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
26.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Leuk om te weten maar het bepaald niet de huidige waarde

Het beste antwoord

De betaalde prijs destijds is te achterhalen. Per sms kun je die opvragen (zie bron).
De prijs van destijds zegt echter niets over de waarde nu.
Je kunt beter op funda.nl kijken welke vergelijkbare huizen in de buurt pas zijn verkocht en daarvan de prijs opvragen.

Wat je zeker ook moet doen is lid worden van eigen huis. En dan een aankoopkeuring laten doen. Kost een paar 100 euri maar dat is zeker de moeite waard omdat je exact ziet welke kosten er in het huis verborgen zijn.

En ter info: ik kocht een jaar geleden een huis voor vraagprijs 250 voor 217,5 duizend. Het stond al 3/4 jaar te koop en zag er minder netjes uit. Feitelijk was het een kwestie van wat verf en was er niets écht ergs aan de hand.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedoel je een bouwkundig rapport?
Poet
10 jaar geleden
Ja want daarmee kun je zien wat er te doen staat in het huis en daarmee kun je de onderhandeling beter voeren (of voor jezelf bedenken of je dit huis inderdaad wel wil).
http://www.eigenhuis.nl/webwinkel/keuringen/aankoopkeuring/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cool. dank

Andere antwoorden (2)

Bij het kadaster kun je de laatste koopprijs van een woning opvragen. Dus het bedrag wat de vorige koper er voor heeft betaalt.

dan weet je natuurlijk nog niet wat de waarde van het huis in de tegenwoordige tijd is. de huizenprijzen zijn veranderd en wellicht zijn er dingen vervangen of versleten.

om de huidige waarde te laten bepalen kun je een taxatiemakelaar in de arm nemen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is er ook een gratis manier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, gratis kan niet, het Kadaster rekent altijd verstrekkingskosten voor de gegevens. Dit is trouwens niet het Kadaster zelf, maar een bedrijfje dat de gegevens voor jou opvraagt bij het Kadaster.
Poet
10 jaar geleden
Kost bijna niets hoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is erg jammer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan een aankoop makelaar dat wel gratis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@dennis heb je geen paar tientjes over in een aankoopprijs van een aantal tonnen???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou omdat er nog weinig zeker is heb ik het nog niet ervoor over. Heb nu zicht op 15 huizen waar we gaan kijken. Dus 15 keer een paar tientjes is een hoop geld ;)
Via koopsominformatie kan geen aankoopprijs van woningen verkocht vóór 1993 verkregen worden. Als je deze prijs wilt weten, is een Afschrift uit de registers een goed alternatief.

Kanttekening:
Gemiddeld kostte een huis in 2012 € 215.000
25 jaar geleden was de gemiddelde huizenprijs € 68.000
Zelfs al zou je weten dat het huis dat je op het oog hebt destijds € 40000 of € 80000 gekost heeft, dan geeft dat m.i. geen indicatie over de huidige waarde van het huis.
Het is lang geleden en de prijzen zijn sindsdien zeer gestegen.

Bekijken wat huizen die vergelijkbaar zijn met ”jouw huis” op dit moment doen, lijkt me een betere optie.

Toegevoegd na 24 minuten:
O ja, en vraag de WOZ-waarde van het huis. Dat geeft ook een indicatie.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
daar zit wel iets in. eigenlijk is het vreemd toch.
bedoel ff voorbeeld. een woningbouw huis. die 40 jaar oud en bewoond is geweest. en om de 5 jaar nieuwe bewoners. dat betekend ongeveer dat de huur nu rond de 500 a 650 zou zitten (ff snel hoofdrekenen) oplopend geweest vanaf 300 huur per bewoner per maand.
1ste: $300, betaald in 5 jaar $18.000 in euro 9.000
2de: $350, betaald in 5 jaar $21.000 in euro 10.500
3de: $400. betaald in 5 jaar $24.000 in euro 12.000
4de: $450. betaald in 5 jaar $27.000 in euro 13.500
5de: $500. betaald in 5 jaar $30.000 in euro 15.000
6de: $550. betaald in 5 jaar $33.000
7de: $600. betaald in 5 jaar $36.000
8ste: $650. betaald in 5 jaar $39.000
even $ gebruikt ivm gulden tijd ertussen.
laten we voor deze berekening uit gaan van 15 jaar euro's en aangezien we eigenlijk allemaal wel het gevoel hebben dat de gulden teken en de euro teken hebben gewisseld in plaats van eerlijke overgang. doe ik dat ook even in de berekening.
dan kom je uit op een totaal van
€168.000 IN EURO'S dus een aankoop van toen gemiddeld was 68000 gulden dat zou 34000 euro zijn geweest.
dus hou je na kopen van het huis €134.000 euro over.
onderhoud wat een woningbouw uitvoerd aan een huis is nihiel. dit zou dan ook per huis zijn. en met kopen is het ook vreemd eigenlijk.
huis is meestal bijna volledig afbetaald na 40 jaar (ligt beetje aan hypotheek) maar daar van uit gaand zou een huis na 40 jaar toch gratis moeten zijn in zekere zin is een huis kopen ook altijd huren. alleen andere voor en nadelen.
ivm wanneer het volledige huis afbetaald is dan ga je er inkomsten of vermogens belasting over betalen. dus eigenlijk blijf je het deel grond soort van huren van de "echte" eigenaar. zal koning ofzo zijn? ik hoop dat beetje begrepen wordt wat ik ermee bedoel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dennis, wat wil je nu precies weten? In 25 jaar is er ontzettend veel veranderd, mensen zijn meer gaan verdienen, geld wordt dus langzaam minder waard omdat er meervan is, een huis heeft een bepaalde waarde, dat heeft te maken met lokatie, bouwstijl, grote en onderhoud. Het is niet relevant voor een aankoop nu om te weten wat het toen koste, want daar krijg je het van ze "lang zal ze levensdagen" niet voor. Taxatie of kadaster geeft een goed beeld van de waarde. Nu geeft je in je reactie aan dat er geen verschil is tussen huren en kopen, qua prijs wellicht niet, maar bij koop heb je een huis wat je, als de hypotheek is afbetaald kunt verkopen voor contanten, bij huur heb je niets. De nederlandse staat blijf aan je verdienen, hoe je het ook wend of keert...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amen Theliz!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Theliz, ik merkte ook al dat mijn vraag steeds aan het draaien is. Sorry daarvoor.
Door mijn reactie begon het meer richting een forum te gaan. Dat was tegen de regels. Daarvoor mijn excuus.