wat scheelt het per jaar aan gasgebruik als je de thermostaat een halve graad lager zet?

Scheelt het in stookkosten als de thermostaat een halve graad lager staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is afhankelijk van De stand van de thermostaat van te voren Als deze op 3 Graden stond en nu op 2,5 is het verschil nihil ,als deze op 25 stond en nu op 24,5 is het verschil veel groter ,verder is nog van belang hoe het temperatuurverschil tussen de buiten en binnen zich verhoud ,de isolatiewaarde van het pand ,ventilatievoud , gasverbruik ,bewoning en gebruik ,vochthuishouding,en bijvoorbeeld hoeveel electrische apperatuur zich in de ruimte bevinden.

Het beste antwoord

De thermostaat overdag een half graadje lager bespaart gemiddeld 3,5 procent op je gasverbruik voor verwarming. Bij een gemiddeld verbruik van 1.300 m3 gas voor verwarming, scheelt dat ruim 30 euro.

De thermostaat een uur voor slapen gaan laag bespaart zo'n 35 euro per jaar.

Je kunt ook meer geld besparen door elk jaar over te stappen naar een andere energieleverancier. In het eerste jaar bieden ze welkomstpremies en een extra laag tarief. De jaren daarna betaal je vaak meer. Overstappen gaat tegenwoordig gemakkelijk en levert al snel een paar honderd euro aan voordeel op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De gemakkelijkste manier om op uw verwarmingskosten te besparen is de thermostaat een paar graden lager te zetten. Veel mensen hebben de thermostaat op 21 graden staan. Een graad lager scheelt u naar schatting 7% op de verwarmingskosten.Dus een halve graad zal iets minder zijn.dat zal zo gauw een 50 à 100 euro schelen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je link geeft aan dat een graadje lager ongeveer 51 euro per jaar scheelt dus hoe jij aan 50-100 komt is mij een raadsel...
fremar
10 jaar geleden
Ja,maar de gegevens in die site zijn al van 2007...en onderstussen zijn die zoals we weten zeker niet verlaagd,dus heb ik wat naar boven afgerond.