Is epoxyhars een goede manier om houtrot te repareren?

Ik heb een offerte aangevraagd voor het laten schilderen (en waar nodig repareren) van alle hout aan de buitenzijde van mijn huis. Eén van de offertes noemt het repareren van houtrot met epoxyhars.

Specifiek: groot houtrot wordt opgelost door houten delen te vervangen, klein houtrot wordt gerepareerd met epoxyhars. (Toen ik met de schilder rond het huis liep, viel me op dat houtrot die in mijn ogen al ver was gevorderd, door de schilder als "klein houtrot" werd gezien.)

Is dit een goede manier om houtrot te repareren? Waarbij ik met 'goed' bedoel dat het niet of nauwelijks zichtbaar is, en dat de reparatie meerdere jaren zal houden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Voor het geval het van belang is: de schilder werkt samen met een vakkundig timmerman.

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Met epoxyhars is houtrot goed te repareren. Van belang is dan wel dat het rotte hout tot aan het gezonde hout wordt weggebeiteld. Ook moet daarna de te behandelen plaats met houtrotstopper worden behandeld, omdat je meestal niet al het zachte rotte hout wegkrijgt. Het hout moet goed droog zijn en behandeld voordat er gevuld wordt. Met epoxyhars kan je de boel weliswaar heel mooi cosmetisch glad krijgen, maar het gevaar bestaat dat het proces zich onder die hars voortzet en dat wordt vroeg of laat een probleem. Het gaat dus niet alleen om het mooi wegwerken, maar vooral ook om het stoppen van (de oorzaak) van het onderliggende probleem, namelijk het rottingsproces. Houtrotstopper is een vloeistof. Als je dat aanbrengt op de zachte rottende houtvezels worden die keihard alsof za. van plastic zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inderdaad houtrot is goed te repareren met een epoxyhars,maar als de rotte plekken groter worden als je vuist is het beter om hier een stuk hout in te laten maken.