Is een verhuurder verplicht sanitair te vervangen?

Sociale huurwoning met sanitair wat in juni 1983 is geplaatst. Al eerder zelf de drukknop gerepareerd. Maar het mechanisme begint nu uit elkaar te vallen. Woonbron weigert het te vervangen. Het enige wat ooit vervangen is is de keuken 12 jaar terug. Moet ik wachten tot het echt uit elkaar valt en het in de tussentijd iedere maand zelf repareren? Of?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Je mag verwachten dat de spullen in goede, bruikbare staat zijn. Recht op vervanging heb je nooit. Het is een afweging die de verhuurder moet maken: gaat hij steeds hogere onderhoudskosten en meer klachten krijgen, of vernieuwt hij heel de boel ineens. Om financiele of andere bedrijfsmatige redenen kan de huisbaas er voor kiezen alles in tiptop conditie te houden, of juist niet.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit lijkt me te zijn veroorzaakt door slijtage, dan moet de verhuurder dit herstellen of vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het is waanzin, maar ook de woningbouwverenigingen bezuinigen op dingen waar helemaal niet op bezuinigd zou moeten worden. Ik zou persoonlijk de gok nemen, een slecht of niet werkend toilet is zenuwslopend, grote kans dat ook de monteur dit onder slijtage vindt vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem anders even contact op met Jurofoon, daar krijg je per telefoon of per mail juridisch advies en weet je waar je aan toe bent:
https://www.jurofoon.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verhuurder zal echt een nieuwe stortbak moeten plaatsen zonder extra kosten voor jou.
Je huurt de woning met een goedwerkend sanitair want je betaald hiervoor,dan moet het goed zijn. Wil de verhuurder niet betalen,neem dan contact op met bouw en woningtoezicht in je gemeente.
Grote kans dat er iemand komt kijken en de verhuurder de opdracht geeft om het te maken of te vervangen,doet de verhuurder dit niet,dan laat B en W het maken en wordt de rekening naar de verhuurder gestuurd.
Reken maar dat de verhuurder het dan laat maken of vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede tip Maria, bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je crea,jij ook een + voor je antwoord.