kan ik de onderschrift letters op de tv groter maken?

ze zijn te klein en veel te snel weg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
12.8K

Antwoorden (3)

Of de letters te schalen zijn is afhankelijk van je TV. Zeer moderne exemplaren kunnen inderdaad de grootte van de ondertitels aanpassen. Dat de ondertitels te snel verdwijnen is niet aan te passen om de simpele reden dat dit synchroon moet blijven lopen met het beeld. Dit is alleen op te lossen door te oefenen met sneller te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan dan in theorie alleen bij niet ingebrande ondertitels, dus de ondertitels die je via digitale tv op kan roepen met een knopje. In de praktijk zie je die amper. Ik geloof dat ARTE er gebruik van maakt (dat is een Frans/Duitse zender dus vandaar). Alle bekende Nederlandse zenders maken gebruik van ingebrande ondertitels die zitten gewoon in het video signaal vermengd. Wat je wel kan doen met veel tv's is inzoomen op het hele beeld, zo verlies je wellicht ook de ondertitels (gedeeltelijk) uit beeld. Heb je een link met de techniek die je beschrijft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of via de pagina voor gehoorgestoorden op teletekst
Ja door een goede bril te kopen of dichterbij te gaan zitten. Als ze te snel weg zijn is er iets mis met je leesontwikkeling maar als je ze ook te klein ziet zou ik daar eerst aan werken en dan jezelf aanleren om sneller te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik geen positief en waardevol antwoord, Pelle!
Je geeft ook geen antwoord op de vraag. Jammer, ik had je hoog staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja dat kan maar blijkbaar is dit wel de oplossing. Men heeft een te kleine tv voor een te grote afstand gekocht dus je moet dichterbij zitten of een bril kopen. Als de ondertiteling ook nog eens te snel weg is is er niets mis met je toestel maar met je leessnelheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is altijd schokkend om de waarheid te leren, maar uiteindelijk levert het vaak een positief effect op. Ik wilde eerst ook niet geloven dat ik een bril nodig had. Maar het is nu wel zo veilig voor de rest van het verkeer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies mr Tomaat, fijn dat iemand begrijpt wat ik bedoel.
Er bestaan beeldscherm vergroters, eigenlijk bedoeld voor slechtzienden, maar jij mag er ook 1 aanschaffen.
Zij vergroten niet alleen de ondertiteling, maar het gehele beeldscherm, als je er 1 aan wil schaffen, let er wel op dat je de juiste maat aanschaft.