Stroomgroep laat aardlekschakelaar op 0 springen zonder dat een apparaat in deze groep kortsluiting veroorzaakt. Hoe kan dit?

Tijdens troubleshooting heb ik alle electrische apparaten in de bewuste groep van het lichtnet ontkoppeld. Bij inschakelen van de groep schiet de aardlekschakelaar op 0.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fout in meterkast zelf?
Oude metalen verbindingsdozen?
Echt alle apparaten van de groep af?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een keer lang gezocht naar een aardlek, bleek een van de grill elementen van de elektrische oven te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Andere keer bleek een buitenlamp ook op de groep te zitten, met een eigen aan/uit sensor buiten. De lamp was gaan lekken, waardoor er water in kwam te staan wat een aardlek veroorzaakte

Antwoorden (2)

Ergens moet er een lekstroom naar de aarde zijn.

mogelijk oorzaken:
-samengesmolten draden (onwaarschijnlijk in een moderne installatie)
-een losse draad
-beestjes, spinrag, water, enzovoorts.

Eventueel kan de zekering of de aardlekschakelaar nog kapot zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
UPDATE: Hallo Jackd, dank voor je bruikbare antwoord. Het probleem heeft idd een dynamisch karakter, want soms is het 'opeens' opgelost en een tijdje later keert het terug. Ik heb alle contacten gecheckt op spinrag en/of vocht, maar niets zichtbaars kunnen ontdekken.
Dit is vervelend, omdat ik kans loop bij het inroepen van professionele hulp dat 'alles' er normaal uitziet. Heb je wellicht verdere suggesties voor het troubleshooting proces? Veel dank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed nadenken en proberen een verband te zoeken.
voorbeeld:
Tijdens stofzuigen op de 2e verdieping van een mooi huis uit 1920 gingen af en toe de stoppen eruit. (of aardlek, dat weet ik niet meer)
Uiteindelijk kwamen we erachter dat het alleen gebeurde als de stofzuiger aan stond en als er iemand op een bepaalde plek in de gang liep.
De oorzaak was een slechte draad in een oud metalen stuk leiding en lasdoos in combinatie met hoog stroomverbruik.
(dit stukje metalen leiding waren ze vergeten te vervangen, de rest was allemaal modern) Ideaal is als je het zelf kan veroorzaken. Een elektricien kan gaan meten, een aardlekschakelaar gaat eruit als er teveel stroom weglekt.
Weet je zeker dat er 0 apparaten op de aardlekschakelaar zitten? Zitten een gedeelte van de groepen op de aard buiten of in vochtige ruimtes? Een andere optie:
een schroef door een buis/draad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Ik ben al naarstig bezig om het patroon te ontdekken.
De twee voorgaande keren dat de aardlekschakelaar door de 'probleem groep' werd uitgeschakeld waren beide in de nachtelijke uren....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even voor de zekerheid:
Je hebt het over een "probleem groep" en de aardlekschakelaar.
Meestal heb je 1 of 2 aardlekschakelaars en 4 groepen (soms 3 of 5) per aardlekschakelaar.

stel 1 aardlek en 4 groepen.
de aardlek gaat uit bij >30mA lekstroom. (meestal iets eerder)
Een heel kleine beetje lekstroom is er altijd, maar stel nou dat er meerdere lekstromen zijn.
groep 1 2 en 3 samen 29mA
en groep 4 soms een van 5mA.
Dan lijkt groep 4 het probleem terwijl de andere groepen meer lekken. Dit is een beetje ver gezocht, maar een zo'n combi kan wel. 's Nachts: Dan denk ik toch vooral weer aan vocht.
Mischien met boren een leiding geraakt?