Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag de verhuurder zaken uit mijn huurhuis weghalen?

Ter voorbeeld: er hangen in mijn huis mooie gordijnen, er staan goede kasten, er staat een kwalitatief goede houtkachel etc. Deze zaken zijn allemaal eigendom van de verhuurder maar mag ik wel gebruiken.

Maar hoe werkt het als de verhuurder deze zaken uit het huis wil halen? Mag dat zomaar? Of heb ik deze zaken 'mee gehuurd' en moet hij vervanging hiervoor regelen indien hij ze weghaalt? Ik kan dit niet vinden in mijn (standaard) huurcontract. Daarin staan alleen foto's van de achtergelaten spullen met daarbij de tekst: 'zijn en blijven eigendom van de verhuurder'. Maar betekent dat dan ook dat hij ze zomaar kan weghalen?

Een kleine toelichting: ik ben dit huis destijds onder andere gaan huren omdat het al 'af' was en ik zelf niet veel geld hoefde te investeren. Als de verhuurder nu spullen gaat weghalen die ik dan zelf weer moet kopen,.. daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Dus ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn in deze!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

De huurder staat in deze, helaas voor jou, volkomen in zijn recht.Bij het huren van het huis had je moeten bedingen, dat het roerend goed )kast, gordijne enz. ) ook deel uitmaakt van het gehuurde.
Waarschijnlijk heb je dat niet gedaan, omdat je er op vertrouwde dat het niet zou gebeuren.
Je kunt proberen alsnog een beroep op hem te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, als de verhuurder schade veroorzaakt aan het onroerend goed, en dat doe hij, als hij de kachel weg haalt, kun je hem daar op aanspreken en eisen, dat hij dat herstelt.
Maar zo erg zal het toch niet worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huurt iets met spullen erin en iemand kan die op elk moment op komen halen?
Niet logisch en mijns inziens ook niet correct. Daarnaast hoeft een huurder niemand zomaar toegang te verstrekken tot het gehuurde. De eigenaar zal als het erop aankomt alleen via de rechter aan zijn spullen kunnen komen.
Als je niets op papier hebt dat de spullen bij het huis horen mag hij/zij ze weghalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er in je huurcontract staat dat het huis gemeubileerd/gestoffeerd wordt verhuurd, mag hij er niets uit weghalen. Is dit niet vermeld, dan sta je niet sterk als hij iets weghaalt.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Nee, dat mag hij niet. Sterker nog, je kunt hem gewoon de toegang tot je woning ontzeggen. Het woonrecht (nl) gaat hierin erg ver. Hij kan zelfs huisvredebreuk plegen als verhuurder. Als hij echter al in de woning is het maar de vraag of hij bv de gordijnen zich "wederrechtelijk" toeeigend. Zo niet dan pleeg je ook geen diefstal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing