hangmat ophangen met 1 boom...Nu wil ik aan de andere kant een paal maken om een hangmat tussen te hangen, waar moet ik aan denken?

Aangezien 1 boom niet genoeg is om een hangmat aan vast te hangen wil ik er dus een paal / balk bij plaatsen om de hangmat tussen boom en paal/balk te kunnen bevestigen.

Mijn idee was om de paal/balk te verankeren in een goed stuk beton in de grond.
Mijn vragen:
1) Kan iemand mij vertellen wat verstandig is voor wat betreft de dikte / doorsnede van de balk / paal?
2) Hoe hoog zal de paal boven maaiveld moeten uitkomen?
3) Wat moet ongeveer de afstand zijn tussen boom / paal?

Het is de bedoeling om er een 2 persoons- of familie hangmat tussen te hangen.
Als iemand anders een andere oplossing heeft dan mag die natuurlijk ook worden gegeven (afgezien van "plant een 2e boom..." oid)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk meer aan een stalen driepoot die je op de grond zet. Wil je per se een paal dan idd een flinke betonnen voet en ingraven maar je zal die paal ook nog moeten aftuien en wil je die minstens 2 lijnen verankeren dan zal je iets van een frame onder de grond moeten bouwen. Wel erg veel werk... Ik zou er gewoon één op een frame kopen: http://www.furnlab.nl/giardino-hangmat-met-houten-standaard-java-305-cm?col=183
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je hier wel je antwoord vind:
http://www.corazonfairtrade.nl/blog/zomer-hangmatten-tijd-dus-maar-hoe-hang-ik-een-hangmat-op/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea: dat is in de situatie waar er al 2 ophangpunten zijn, vraagsteller mist er juist één en wil daar een paal voor...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist daarom heb ik deze link geplaatst, daar staat ook een oplossing voor in, wel de site lezen Freek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe groot is die boom?
Met touw en een grondanker kan je 1 kant aan een tak vastmaken. Touw van tak naar grondanker en dan aan dat touw de hangmat vastmaken. Als de tuin groot genoeg en de boom hoog genoeg kan het zelfs met een touw van hoog aan de stam naar het grondanker.

Het beste antwoord

Gewoon een dikke (hardhouten) paal van 3 meter 1 meter de grond in.
Dat is ook ongeveer hoe diep een grondboor kan.
Hoe dik hangt af van de houtsoort en af je het eng vindt als het iets doorbuigt.
Leg maar eens een 3 meter paal op 2 blokje en ga in het midden op de paal staan..
Bij goed hardhout is 7x7cm al genoeg. 9x9 vind ik mooier en zit er ook wat steviger uit, dan kan zachthout ook.

Als het zandgrond is ben je klaar, eventueel een beetje snelbeton om de paal, vooral onder en bovenin het gat. (dus beetje beton en water erin, even wachten, zand erin en bovenin het gat nog wat beton)
In kleigrond het gat iets groter maken en meer beton gebruiken.

Hoe ver van elkaar hangt af van de hangmat die ertussen komt, maar beter iets verder dan te dichtbij. Want een stukje touw extra kan altijd.