Waarom is een spin geen insect omdat het acht poten heeft, wat is het dan wel?

Een spin is geen insect omdat het 6 poten heeft. Mijn vraag is dus, wat is een spin dan wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
38.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een spin.

Antwoorden (3)

"Spinachtigen" zijn een eigen groep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.
Antoni
10 jaar geleden
"Spinachtigen" zijn een eigen groep (een "klasse" volgens de taxonomische indeling van de dieren), maar die behoren samen met insecten wel tot de ("stam") geleedpotigen.
Spinnen en insecten behoren beide tot het reusachtige fylum van de geleedpotigen (Arthopoda). Kenmerkend zijn onder andere het gesegmenteerde lichaam en het uitwendige skelet. De huid is verhard en om de poten te kunnen bewegen bestaan deze uit geledingen. Verder zijn de verschillen tussen de Arthopoda echter groot.
Een kwestie van poten tellen
De Arthropoda verschillen sterk in het aantal poten. De insecten hebben het kleinste aantal, namelijk zes, gevolgd door de spinachtigen met acht. Tot de laatste groep, de zogenaamde Arachnida, behoren niet alleen kruisspinnen, vogelspinnen en andere 'echte' spinnen, maar ook hooiwagens, mijten, teken, schorpioenen en nog enkele kleine groepjes. We beperken ons hier tot een vergelijking tussen insecten en wat algemeen met 'spinnen' wordt aangeduid: echte spinnen en hooiwagens.
Insecten worden gekenmerkt door een lichaam dat uit drie duidelijk te onderscheiden delen is opgebouwd: kop, borststuk met poten en eventueel vleugels, en achterlijf. Afgezien van de meest primitieve groepen bezitten de insecten in principe naast een drietal minuscule enkelvoudige ogen, elk met één lensje, een paar samengestelde ogen. Uiterlijk zijn die laatste herkenbaar aan de vele facetten waaruit het oppervlak is samengesteld. Verder draagt de kop een paar antennen. Het achterlijf of abdomen is duidelijk gesegmenteerd: het bestaat uit een aantal ringen. Bij de spinnen daarentegen zijn kop en borststuk versmolten tot één geheel. Het ongesegmenteerde achterlijf is er door een insnoering duidelijk van gescheiden. Bij hooiwagens ontbreekt ook deze insnoering en vormen kop, borststuk en achterlijf één geheel. Op het kopgedeelte staan in principe acht enkelvoudige ogen, samengestelde ogen komen niet voor. Het aantal van acht kan gereduceerd zijn, en antennen ontbreken.

Ook intern verschillend

Bij insecten vindt de zuurstofvoorziening plaats door middel van fijne, zich tot in de organen en tot aan de cellen vertakkende buisjes, de zogenaamde tracheeën. Via een opening in de zijkant van in principe ieder segment staat elk buisje met de buitenlucht in contact. Bij de spinnen ontbreken die tracheeën. In plaats daarvan hebben ze een paar zogenaamde boeklongen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Spinnen behoren dus tot de geleedpotigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook bedankt voor u antwoord. Nu weet ik erg veel van spinnen. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het opgezocht, ik wist wel dat de spin onder de geleedpotigen viel, maar waarom de spin niet onder de insecten valt, dat wist ik ook niet. Helaas kan ik de bron niet meer vinden.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i001000.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de link, dat is hem die ik bedoel, goed gevonden.
een spin en zijn mede arachnoiden zoals de schorpioen is geevolueert uit een ander zeedier een kreeftachtige namelijk
insecten zijn waarschijnlijk ontstaan uit schaaldieren
dat is niet zeker omdat ze al zo oud zijn dat er niet veel meer is terug te vinden