Waarom krijgt m'n kamerplant steeds gele bladeren?

Heb een kamerplant die ik 1 x per week water geef, maar hij krijgt steeds gele bladeren, die ik dan eruit moet trekken. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
12.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi ik weet niet hoe de plant heet, ik zal een nieuwe vraag stellen met een foto van de plant

Antwoorden (3)

misschien moet je hem minder water gegeven ik denk als die gele bladeren krijg dat je hem dan vaker moet water geven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Droogte als oorzaak van de gele blaadjes

Een oorzaak kennen we uiteraard allemaal en dat is droogte. Als een plant te weinig water krijgt, zal deze eerst de blaadjes laten hangen, waarna bij sommige soorten de blaadjes geel worden en bij andere de blaadjes gewoon dood gaan en nog gewoon groen er af vallen. Ook kan het zijn, dat er wel elke keer weer water wordt gekregen door de plant, maar net even iets te laat. In dit geval zullen veel soorten planten gele blaadjes krijgen.

Gebrek aan voeding

Net als mens en dier heeft ook de plant voeding nodig. Bij kamerplanten zit deze voeding eerst nog in de nieuwe potgrond, maar deze zal later uitgeput raken. Het bij voeden van de kamerplanten zal dan noodzakelijk zijn. Een plant een keer van nieuwe potgrond voorzien is uiteraard ook heel goed. Als een plant dus meer gele blaadjes krijgt, dan er gewoon bij zouden horen en de plant krijgt voldoende water, dan is de kans groot dat de plant gebrek aan voeding heeft. Het lastige hiervan is, dat er veel verschillende planten zijn en er ook verschillende behoeftes voor een plant. Als je niet precies weet waar een bepaalde plant behoefte aan heeft, is het ook moeilijk te zeggen welke stof de plant mist. Over het algemeen is dit probleem het makkelijkste op te lossen door een voeding mengsel te gebruiken. De kans is dan groot dat de voeding waar de plant behoefte aan heeft er wel aan toegevoegd is. Belangrijk is wel om de aangegeven hoeveelheden niet te overschrijden. Je loopt anders de kans dat de wortels verbranden. Zeker indien er bij dagen met volle zon de voeding wordt bij gegeven. Dit geld uiteraard zowel voor de planten binnen als voor de planten van buiten.
fremar
10 jaar geleden
Beste Shartje,

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven zonder wat meer informatie.
Het kan namelijk aan meerdere factoren en combinaties van factoren liggen (type kamerplant, standplaats, temperatuur, watergift etc). Kun je hier iets meer over vertellen en of het blad aan de binnenkant of aan de punten geel wordt?

Zonder deze informatie is het gissen naar de oorzaak en kan het zijn dat je de verkeerde oplossing toepast.