Hoe kom ik te weten wie er allemaal een sleutel heeft van mijn appartement?

Ik heb het vermoeden dat andere mensen binnenkomen als ik niet thuis ben en mijn huisbazin blijft zeggen dat zij dat niet doet zonder mij te verwittigen. Maar soms zijn er dingen verplaatst of zelfs verdwenen maar ik kan niks bewijzen want er zijn geen sporen van braak. Maar er zijn binnen het appartementsblok wel onderling verhuizingen gebeurt: een onderbuur heeft een tijdje geleden gezegd dat zij hier ooit gewoond heeft en daarna naar beneden verhuisd is maar zegt geen sleutel meer te hebben. Hoe kan ik erachter komen of dat effectief zo is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Antwoorden (4)

je kan het helaas niet achterhalen maar je zou wel het slot kunnen vervangen dan kan er niemand meer in
alleen jij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Met een verborgen camera is eenvoudig te achterhalen wie er binnenkomt terwijl de vraagsteller niet thuis is.
Ik heb een ontzettend goeie manier om in ieder geval ZEKER te weten of er iemand in je huis is geweest. Alleen doen als je nieuwsgierig bent. Anders gewoon het slot laten vervangen.

Je neemt bijvoorbeeld: een krukje en een handvol breinaalden, of een hoge vaas en een hoop knikkers. Ik zal het eerst even met de breinaalden uitleggen.

Je zet het krukje vlak achter de deur, zodat jij nog net naar binnen en naar buiten kunt glippen zonder tegen het krukje te stoten. Je legt de breinaalden op het krukje, MAAR JE LEGT ER OOK EEN PAAR OP DE GROND naast het krukje. Als er een vreemde je huis binnenkomt, stoot die met de deur tegen het krukje, waardoor de breinaalden op de grond vallen. Hij/zij schrikt, en legt, voordat hij/zij weggaat, ALLE breinaalden op het krukje, omdat het logisch lijkt dat ze daar om te beginnen al lagen.
Je weet dan zeker dat er een mens* binnen is geweest.

Ik heb zelf ooit een buurman in de kraag kunnen grijpen. Dat deed ik met een vaas met knikkers. Vaas met knikkers achter de deur, scheef zetten op een knikker, zodat hij bij het minste stootje omvalt. Handje knikkers NAAST de vaas op de grond. Toen ik thuiskwam, stond de vaas rechtop en zaten alle knikkers erin. Daarna kun je gericht aan de slag om de insluiper te betrappen.

Niet vergeten om ZELF héél voorzichtig naar binnen te gaan, anders stoot je alsnog de boel om, en is je bewijsmateriaal naar de knoppen.

* In oude huizen, met zolders of kelders waar dieren misschien door naar binnen kunnen glippen, is dat een heel belangrijk onderscheid: dieren leggen niets terug als ze iets omstoten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een verborgen camera ophangen,
zolang je alleen binnenshuis filmt is dat volgens mij toegestaan.

Een nieuw slot (cilinder) en je weet zeker dat er niemand meer naar binnen kan.
(en je huisbazin heeft geen recht op een sleutel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Alleen met dit antwoord kan de vraagsteller te weten komen WIE er allemaal een sleutel hebben; met de andere antwoorden kan de vraagsteller alleen te weten komen DAT er IEMAND een sleutel van haar huis heeft. + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kan je er met een camera alleen achter komen wie die sleutel ook daadwerkelijk gebruikt. Er is ook een combi:
Ander slot en een camera die de deur in de gaten houdt,
dan kan er niemand ongevraagd binnen komen en zie je het wel wie probeert binnen te komen, met een sleutel die niet meer past..
Om even verder te gaan met de creativiteit van Caat Peters:

Neem een haar en plek 1 kant met een klein stukje plakband aan de deur. De andere kant van de haar plak je aan de deurpost.
(Aan de kant waar de deurkruk zit, en laag bij de grond zodat niemand het ziet).

Is de haar gebroken, of uit het plakband als jij weer terug komt, dan is de deur open geweest...