Jazeker, steekmuggen kunnen zeer goed ruiken en hebben een hekel aan citroengeur, en zowel allerlei middelen met DEET erin (een extract uit een citrus-achtige plant) als een 'citroenplant' = citroenmelisse (Melissa officinalis) verwart ze. Deze geur zorgt ervoor dat ze het lichaam niet goed meer kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen een beperkte groep stoffen ruiken met orgaantjes op hun antennes. Als de geur ze bevalt volgen ze het stromingspatroon van het gas (daar hebben ze dan weer mechanische receptoren voor op dezelfde antennes) . Vergelijk het met iemand die een barbecue ruikt en dan tegen de wind in gaat lopen. Insecten kunnen niet de grote veelheid van stoffen ruiken die wij kunnen onderscheiden, maar ze zijn soms veel gevoeliger of ongevoeliger.

In het geval van CO2 moeten ze juist betrekkelijk ongevoelig zijn om onze ademhalingslucht op te pikken, omdat de concentraties zo hoog zijn, bij speciale signaalstoffen hebben ze aan enkele moleculen genoeg om hun richting te vinden. Vergelijk het met digitale camera's die nachtfoto's moeten kunnen maken, maar ook foto's van de blauwe lucht.

De CO2 gevoelige zenuwcellen zijn bekend en bij muggen zitten deze op de palpen van de maxilla (onderkaak) dus niet de antennes). De fruitvlieg heeft ze weer wel op de antennes, maar recentelijk is een fruitvliegmutant ontdekt die ze op de palpen heeft, wat wijst op een gemeenschappelijke voorouder van fruitvliegen en muggen met receptoren op de palpen.

Toegevoegd na 1 dag:
Leuk filmpje om te illustreren hoe effectief insecten geurbronnen kunnen vinden toegevoegd. Interessant hoe de luchtstromingen en de bewegingen van koningin en darren samenwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen ruiken, maar citroen helpt niet altijd!

Als je vitamine B wil gaan gebruiken voor de muggen, het kán helpen. Bij mij hielp het niet. Ik ben vanaf 3 weken van te voren begonnen met slikken en had ongeveer 70 muggenbulten. Ook had ik me ingespoten met deet en al die troep.

Dus mijn antwoord op "kunnen muggen ruiken": Ja