wat werkt beter om de warmte buiten te houden: een screen of een rolluik?

en evt andere voor en nadelen van beiden zijn ook welkom.

Op zolder (hier slaapt een van onze kinderen is het erg warm e. momenteel wel 30 graden:( niet erg gezond dus. haar zus slaapt aan de andere kant waar de zon halverwege de dag a niet meer op staat en daar is het veel lekkerder.
nu willen we screens of rolluiken aanschaffen om het wat koeler te houden want ventilators en mobiele airco's....het trekt veel stroom of werkt niet tot nauwelijks (de ventilator dus.

een vaste airco is ook zeer kostbaar en blijft verbruiken en ik begreep dat een screen of rolluik ook heel effectief is..
maar....wat werkt beter?
hoe zit het met aanschafkosten, doorkijken, herrie etc......
graag ook ervaringen van mensen die m op zolder hebben, hoorde nu ook weer iemand die ze dat het op zolder geen zin zou hebben vanwege het dak (in de nok hebben wij nog een vlierinkje, dat scheelt, en de zoldertrap is dicht waardoor warmte minder kans krijgt daar te komen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je van die veluxdingen hebt heb ik nog wel een tip: neem een (oud) hoeslaken en hang die aan de buitenkant over het raam. Binnen bind je de hoeken vast aan het raam of aan elkaar. Het ziet er even niet uit maar je moet de zon BUITEN houden en dat lukt zo prima.

Het beste antwoord

Ik heb zelfs gehoord dat een airco erg ongezond kan zijn.

Ik heb de luxe over rolluiken en een vaste airco te beschikken (vorige bewoners hadden veel geld).
De rolluiken zijn een groot pluspunt. Het hangt natuurlijk af van jou situatie of het handig is, maar bij mij zijn ze dat zeker. Mijn kamer is met de rolluiken dicht pikkedonker, en als ik er aan denk ze dicht te doen, blijft het op mijn kamer ook koel.
Je blijft natuurlijk wel afhankelijk van de rest van het huis. Misschien is het raam wel niet zo de oorzaak, maar is het dak niet goed geisoleerd... Dan zou een rolluik niet alle verschil maken...
Screens zijn wat mij betreft de goedkope versies van rolluiken. Je kunt de kamer er niet helemaal mee verduisteren, wat dus ook betekend dat het koelend effect minder is, vergeleken met rolluiken.
Qua herrie, ik neem aan dat je de herrie bedoeld die de airco maakt. De airco die ik heb, bestaat uit een buitenunit, en een binnenunit. De buitenunit maakt wel wat geluid, maar het is vergelijkbaar met de afzuigkap die je van buiten hoort. De binnenunit maakt ook geluid, vergelijkbaar met het geluid van een ventilator.

Kortom, de keuze tussen airco, screens en rolluiken is voor mij makkelijk, ik ga voor rolluiken.
Maar zoals ik zei, ik weet niet wat het kostenplaatje precies is, omdat wij het allemaal niet aan hebben laten leggen.
Ik denk dat je het beste iemand kan laten komen die van alle drie verstand heeft, zodat hij je kan vertellen wat in jou situatie het best zal werken, en wat het allemaal kost.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.