Wie betaalt de reparatie van een waterleiding als er geen zichtbare vervolgschade is??

Ik heb sindskort een koophuis. De benedenburen hebben een lekkage gehad.
Er druppelde water via een spleet door het plafond. Het druppen is inmiddels gestopt en er is geen zichtbare schade meer te zien.

In mijn vloer is ook niets te zien van vochtige plekken.

Een bedrijf heeft opgespoord dat er een lek in mijn waterleiding zou zitten. Het moet een klein lek zijn, want de watermeter loopt nauwelijks.

De opstalverzekering van de VVE zegt dat zij niet betalen er is nl geen vervolgschade.

De VVE zegt leidingwerk is voor de eigenaar.

Oftewel de kosten van reparatie a 3000,- (de leiding en het hak-en breekwerk) zouden volledig voor mij zijn.

Ik ben het hier niet mee eens. De waterleiding is dan van de eigenaar, de vloer is een gemeenschappelijk bezit. En de enige manier om je te verzekeren bij hak-en breek werk is via een opstalverzekering.

Is de opstalverzekering niet uitgebreid genoeg? en zou anders de VVE niet behoren bij te dragen aan deze reparatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Pieter2011
10 jaar geleden
Sommige VVE's vinden dat waterleidingen wél onder gemeenschappelijke voorzieningen vallen en zorgen dus ook voor reparatie: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/conflict-bij-huur-koop-onroerend-goed/koopwoning/vve-zegt-lekkage-wc-afvoer-eigen-kosten

Antwoorden (1)

De opstalverzekering vergoed waarschijnlijk alleen de vervolgschade.
Dus ook al was er wel vervolgschade de reparatie wordt niet vergoed.

Hoezo is de vloer waar jouw waterleiding in ligt gemeenschappelijk?
Niet dat het uitmaakt, want als het jouw waterleiding is, ben jij verantwoordelijk voor alles wat je kapot maakt om er bij te komen.

De vloer bestaat meestal uit meerdere gedeeltes:
De betonnen constructie, die zal gemeenschappelijk zijn.
De (zandcement) dekvloer van een paar cm, normaal liggen hier de leidingen in. Die is van de eigenaar.

3000,- ?!
Wat gaan ze daar precies voor doen?