Wat te doen bij vlam in de pan als de deksel er al op zit. al

Laatst hadden we een pan in brand staan terwijl de deksel erop zat. Ten 1 e hoe kan dat. Ten 2e hoe moet je dit veilig uitmaken. Wat wij deden kon je niet veilig noemen vandaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij staat in veiligheid als catogorie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat deden jullie dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een firewall?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij staat in de *subcategorie* Veiligheid, en in de *categorie* Computers & Internet.

Antwoorden (8)

(zijk)Natte doek er over, er kwam nog steeds zuurstof bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe was het ook weer? Brand heeft drie dingen nodig: brandstof, zuurstof en iets dat de brand start (een vonk bijvoorbeeld).

Als het je lukt om één van die drie dingen weg te halen, dan zal de brand stoppen.

Je zou dus bijvoorbeeld (voorzichtig, maar toch snel) een branddeken over de pan kunnen gooien, zodat de zuurstof niet meer bij de brand kan. Moet je die wel in huis hebben, natuurlijk.

Toegevoegd na 13 minuten:
Oh, ja, je eerste vraag nog: Hoe dat kan? Alle drie de elementen van een brand waren blijkbaar toch nog aanwezig, ondanks de deksel op de pan.
14 jaar geleden
Dar heb je speciale branddekens voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Branddeken:
Bij keukenbrand kunt u het best een branddeken gebruiken. Een vlam in de pan of brand in een vuilniszak dooft u door de branddeken er overheen te leggen. Let hierbij goed op dat u ook rekening houdt met uw eigen veiligheid. Wikkel de blusdeken rond uw handen en leg deze rustig over het vuur heen. Laat de branddeken enige tijd liggen tot alles is afgekoeld, haal daarna pas de branddeken weg. Indien u op gas kookt is het verstandig om na het afdekken van het vuur de hoofdgaskraan dicht te draaien. Zorg dat de branddeken altijd op een bereikbare plaats hangt in de keuken. Plaats de branddeken niet op een punt waar brand kan ontstaan. Zoals bij het fornuis of boven de vuilnisbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een blusdeken gebruiken. Twee hoeken vastpakken en 1 keer om je hand slaan. Deken over de pan leggen (van je af, deken blijft tussen jou en de pan), hoeken langs de pan naar je toe halen en strak om de pan trekken. Niet schrikken als je de deken een beetje bruin ziet worden, dit kan gebeuren als de vlammen er direct tegen komen. Blijf zo even staan tot je zeker denkt te weten dat het vuur geblust is. Bij het weghalen van de doek zorgen dat hij nog steeds tussen jou en de pan blijft in het geval het per ongeluk toch niet uit is.
Tot zover het blussen.

Hoe het kan dat er toch vlam in de pan kwam.... tja, dat weet ik eerlijk gezegd niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets brand zorg dan dat je de zuurstoftoevoer afsluit.
Als je er een branddeken,of een natte doek overheen gooit zal deze doven.
En tevens direct de knop van het fornuis uitdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vet of olie veel te heet wordt komt er een dikke blauwe walm af, dit is te beschouwen als een brandbaar gas en kan dus gemakkelijk langs het deksel ontsnappen.
Omdat het vrij zwaar is zal een gedeelte naar de gasvlam zakken en zo slaat de pan alsnog in de brand.
Als je het gas hebt uitgedraaid, zo snel mogelijk een flinke handdoek doornat maken en er over leggen.
De natte handdoek sluit de toevoer van zuurstof effectief af en de brand is uit.
Het lijkt misschien wat tijd te kosten om eerst een handdoek goed nat te maken, maar dat wordt beloond door de effectiviteit als het middel klaar is.
Nooit gaan lopen met een brandende pan, de kans op verwondingen en een grote uitbreiding van de brand zijn dan heel groot.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een branddeken hebt is dat natuurlijk sneller, maar in veel huishoudens ontbreekt die.

Toegevoegd na 28 minuten:
Nog vergeten: na het gas de afzuigkap afzetten, dat verkleint de kans dat die ook in de fik gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dit is heel wat duidelijker dan mijn antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Antoni.
Zeker niet met water blussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer niet in paniek te raken. !!

De deksel voor je uitschuiven over de pan, maar je hebt dan al de vuur bron uit. (indien mogelijk.) Als de deksel er goed opligt dan zal het vuur snel doven omdat de zuurstof opraakt.
Ga nooit met de brandende pan lopen. Ook een natte doek erbij overeen is niet verkeerd.
Schakel ook meteen de afzuigkap uit.
Loopt het uit de hand dan 112.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is nou juist dat de deksel al op de pan zat, en tóch de vlam in de pan sloeg. Dan helpt het niet echt om te vertellen hoe je de deksel erop kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn excuus daar heb ik overheen gelezen.dan komen de andere punten in ieder geval aan de orde. en het advies van natte doeken ect.