Wie weet wat dit voor voorwerp is?

Dit voorwerp is van mijn opa geweest, en ik schat dat dit uit de eerste helft van de vorige eeuw is.

Toegevoegd na 4 uur:
Het voorwerp is overigens ongeveer 12 cm groot

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (1)

Het kan een sirih schepje zijn. De kalk werd met het schepje bij de afgeschaafde of gesneden betelnoot gedaan en dan als pruim gebruikt. De mond van degene die pruimde kleurde helemaal rood net als het speeksel.
Als je grootvader enige relatie had met Nederlands Indië of Indonesië, dan is de herkomst wel duidelijk. Ik kan het niet goed zien, maar waarschijnlijk is er dan gebruik gemaakt van palmhout en koper voor het mesje. Misschien zijn van dichtbij de poriën van het hout te zien. Goede informatie kan je wellicht krijgen van het Tropenmuseum of bijvoorbeeld Bronbeek bij Arnhem.

Toegevoegd na 5 uur:
Gezien het beroep van je grootvader kunnen we het sirihschepje gevoeglijk laten vallen. Nu denk ik aan een proefschepje voor zuivel.,. bijvoorbeeld van verse kaas of boter: alles werd los verkocht voor de oorlog. Er zijn diverse zuivelmusea in ons land en ik denk dat je een antwoord van hen kunt krijgen. Probeer bijvoorbeeld het Melklokaal of een van de andere musea. Het Melklokaal heeft een enthousiaste hobbyist als directeur, dus die zal zeker zinnige informatie kunnen geven!