Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik exact haaks op de muur een gat boor?

Als niet zo ervaren klusser valt het mij op dat wanneer ik een gat boor om bijvoorbeeld een schap op te hangen, de schroeven er nooit recht in komen te zitten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik precies haaks boor? Zijn daar hulpmiddelen voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

De grootste fout die er gemaakt wordt is dat men krachtig tegen de boormachine duwt om maar sneller klaar te zijn.

Als je met een winkelhaak de machine recht op de muur zet en dan de machine het werk laat doen (lichte druk) zal je zien dat ook het gat beter haaks is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar heb je een timmermansoog oog voor nodig, alleen jammer dat die niet te koop zijn. ;-)

Ik heb wel eens een boormachine gezien met een kleine waterpas ingebouwd.

Verder is het belangrijk dat je er goed voorstaat en goed zicht hebt op je boor.
Ga dus niet boven je hoofd boren, maar ga op een trap staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opzetstuk er op. zie bron

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is voor 1 gaatje wellicht wat prijzig. Echter heb je dan ook een tool waar je uberhaupt zo recht als een kolomboormachine mee kan boren.
Frimu2
12 jaar geleden
Plaats de boormachine op de plaats die je boren wilt .
En kijk nu over de bovenkant van de boormachine
beweeg de boormachine wel even naar links en rechts dan zie je beter of de boormachine haaks staat op de muur .
kijk nu ook even naar de zijkant van de boormachine en beweeg de boormachine een beetje omhoog en omlaag en kijk dan of de boormachine haaks staat .
En dan boren .
Oefen maar een beetje voor de tijd dan krijg je het gevoel er wel voor .