Hoe hang ik een toiletrolhouder op aan een wand met geglazuurde wandtegels?

De wand van mijn toilet is betegeld met geglazuurde wandtegels. Nu wil ik een toiletrolhouder aan die wand hangen. Gewoon een eenvoudig ding waar een rol inhangt waar je je velletjes toiletpapier van kunt afscheuren. Dus geen voorraad voor een aantal reserverollen, alleen die ene rol die je op dat moment gebruikt.

Nu kan ik natuurlijk gaan boren, maar ik ben bang dat ik daarbij de wandtegels verniel. Het zijn vrij grote tegels, dus een eventuele scheur zal zich uitstrekken tot voorbij de zijkant van de toiletrolhouder, en dus goed zichtbaar zijn.

Welke methoden zijn er om mijn toiletrolhouder op te hangen?

Moet ik toch boren? Zo ja, hoe doe ik dat zodanig dat de tegels heel blijven?

Kan ik ook lijmen? Zo ja, waar moet ik op letten? Welke lijmsoort moet ik gebruiken, en aan welke eisen moet de achterkant van de toiletrolhouder voldoen?

Zijn er nog andere methoden behalve boren en lijmen?

Cryofiel
10 jaar geleden
20.8K
Reddie
10 jaar geleden
Heb jij een betonnen toiletrolhouder dan, dat die met 4 schroeven bevestigd moet worden? Eigenlijk is één schroef al voldoende. Een tweede schroef zorgt dat hij niet kantelt.
Maar als je toch één schroef zou gebruiken, kan ubbelzijdig tape zorgen dat hij niet kantelt. De schroef zorgt dat hij er niet afvalt, zoals een ander antwoord meldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet wil of kan boren dan kun je er ook eentje kopen met een sterke zuignap. http://www.voor-thuis.nl/koziol-plug-nroll-toiletrolhouder-anthracite-p40856.html#productInfo

Antwoorden (7)

Er zij plak strips maar dan hangt het een paar maanden en ligt het zo weer beneden. Gewoon schroeven. Boren in de voeg dan kan er weinig gebeuren. Evt in de tegel boren kan ook maar dan eerst door de glazuur beren met een diamant boor. Al ge dan gaat schroeven moet je het object niet te strak op de tegel te monteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet worden alle toiletrolhouders voorzien van zowel schroefgaten als van dubbelzijdig "plakband". Dat plakband houdt juist heel goed op geglazuurde tegels. Mits goed ontvet.
10 jaar geleden
ja hoor, je kan gewoon een paar gaatjes boren. Neem een steenboortje van een kleine diameter, 4 of 6 mm. Boor precies in de voeg tussen de tegels, rustig boren, niet duwen. Als je 4mm geboord hebt en je hebt alleen 6mm pluggen dan kan je daarna het gat groter boren. Maar las je rustig aan doet zal de tegel niet breken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn voegen zijn smaller dan 4 mm. Ik kan dus niet in de voeg boren zonder ook de tegel te raken. En hoe moet dat met toiletrolhouders met vier schroefgaten? Ik zou de bovenste twee in zo'n voeg kunnen boren, maar dan komen de onderste twee toch onherroepelijk middenin de tegel terecht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 schroeven is inderdaad meer dan genoeg. Zo zwaar is zo'n toiletrol niet...
en dat je de tegel aan de zijkant raakt als je in een smalle voeg boort is niet erg. Hij zal er niet van breken. En bij verhuizing inderdaad een beetje voegmiddel in het gaatje en het is weer netjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boor gelijk de goede maat, 4 mm is meer dan genoeg voor een toiletrolhouder.
Vooral niet op kloppen zetten.
Als je middenin de tegel moet boren dan neem je een spijker om een klein putje in de tegel te maken zodat je boor niet wegglijd, en heeeeeeel voorzichtig tikken.
Gewoon door de tegel boren met voor de zekerheid een nieuw steen boortje. Dat je tegel groot is is juist een voordeel, dit maakt hem mits niet dicht bij de rand geboord sterker. Voor het boren een kruisje van afplak tape op de plaats van boren plakken zodat de boor gelijk grip heeft en niet gaat schaatsen. In ieder geval er zeker van zijn dat je boormachine niet op kloppen staat. En de plug moet je er met handkracht in kunnen doen. Boortje 6 is soort van standaard.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik vond een filmpje, hierin ook nog de tip de boor te koelen met water......kan, maar altijd zonder goed gegaan, dus wat mij betreft schijn voorzichtigheid. ..... Maar goed nog meer zekerheid ;-)
Frimu2
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan ook eerst door het glazuur boren met een ijzerboor, die zijn scherper. Eens de glazuur voorbij, betonboor en zoals gezegd, NIET op hamer zetten
Niets wat niet op te lossen is met Tesa Powerstrips. Dit zijn dubbelzijdig klevende strips die ook nog een te verwijderen zijn zonder lijmresten achter te laten. Ze hebben een zeer hoge afschuifweerstand waardoor ze te belasten zijn to zo'n 10 kg, Hierdor hoef je ook niet bang te zijn dat je bij het afscheuren van een velletje de hele houder van de muur trekt.
Te koop bij de Blokker en soortgelijke zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Goos, werkt voor geen meter.
Op zich kan je gewoon boren door tegels.
Zoals hierboven wordt gezegd, wel even afplakken voor de grip, en met een laag toerental boren, zonder kloppen.
Totdat je door de tegel bent.

Dan kan je met een laag toerental gaan klopboren door het beton heen (als dat er is). De plug moet wel in het beton gaan zitten met dus een langere schroef.

Ook bij het vastschroeven, moet je handvast draaien. Niet vaster, omdat je dan de tegels teveel druk gaat geven. Als je dit wel wilt, dan moet je eerst een plankje gaan vastschroeven, en dan daarop de toiletrolhouder.
Dat plankje kan je van te voren schilderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga niet door de voegen boren. Want dat brokkelt te gemakkelijk af en heb je kans dat er vocht achter de tegels gaat komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb bijna 5 jaar geleden een toiletrolhouder opgehangen met een soort kneedlijm, die uit twee componenten bestaat en door kneden gemengd wordt. Daarna hardt het uit, en de verbinding is erg stevig. Ik weet helaas het merk niet meer maar het lijkt op http://www.pattex.nl/dhz/producten/epoxy-lijm/repair-express.html

Verder bestaat er nog TigerFix : http://www.tiger.nl/nl/tigerfix maar mogelijk werkt dat alleen met hun eigen producten.

Toegevoegd na 18 uur:
Dit is grappig, ik ben in een rommel-doos gaan zoeken en vond zowaar wat ik toen gebruikt heb: TigerFix, maar niet de huidige variant met lijmcartridge: het is met kneedlijm van Pattex :)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook mogelijk is TEC7, een lijm silicoon. Ik heb mijn schoonheidsspiegel - zo één die vergroot, en gewoon zicht geeft - in mijn badkamer omhoog gehangen op geglazuurde tegels , deze weegt zwaarder dan een toiletrol en hangt er nu toch al 10 jaar. De silicoon wordt ook hard en als je die houder later wil verwijderen, aftrekken of lossnijden en de overbodige silicoon gewoon afschrapen. Geen gaten en de glazuur niet beschadigd.