Eten vogels slakken met een huisje?

Ik heb al veel geprobeerd om de slakken uit mijn tuin te proberen te vermijden. Ik heb ergens gelezen dat vogels slakken eten, maar hoe komen die vogels in mijn tuin, hoe moet ik hun lokken. En eten vogels ook slakken met een huisje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
7.3K

Antwoorden (3)

je vraag gaat meerdere kanten op. want je vraag ook hoe je vogels in je tuin krijgt. maar de antwoord op je eerste vraag is: dat vogels slakken niet met hun huisje opeten. het zijn ook vaak de iets grotere vogels die slakken eten. bijv. een kauw of een kraai en eksters enzovoort. ongeveer die grootte ,want wat ze doen is dat ze de slak ergens mee naartoe nemen. ergens een stukje rots of steen of boom. en daar slaan ze met de slak in hun snavel het huisje op kapot. zodat ze de slak erin kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn bijna altijd de merels die slakken eten en in mindere mate ook de lijsters, maar die zijn er veel minder.
De grootste vijand van de huisjesslakken zijn de merels.
Ze timmeren de huisjes stuk op een steen, muurtje, kei en eten de inhoud op.
Een merel houdt van een natuurlijke, iets wat rommelige tuin, met veel dichte struiken, heggen , composthoop of/en takkenwal.
Zo lok je vogels in je tuin.
Hoe netter de tuin, hoe minder merels, hoe meer slakken.
Bijna alle tuinplanten hebben geen enkele hinder van slakken.
Voor een groente tuin is het een ramp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even over de huisjesslakken.
Er zijn voor jou twee soorten van belang, zit je op de kleigrond, dan heb je vooral te maken met de segrijnslak, dat is een bruin-grijze slak met banen over het huisje, dit is een schadelijke soort voor sommige planten.
Zit je op de zandgrond,dan is er voornamelijk de tuintjesslak, die zijn er in veel kleuren zoals bruin, geel oranje, lila, bijna zwart, met prachtige dunnen mooi gekleurde strepen over het huisje, deze soort is volkomen onschadelijk voor je tuinplanten, ze eten voornamelijk algen en rottend materiaal.
je vind ze vaak wat hoger in bomen en struiken als het niet regent.
De merels , maar ook de schaarse lijsters, slaan de huisjes stuk tegen een steen, vaak vind je daar kapotgeslagen slakkenhuizen rond de steen, weet je gelijk welke soorten er in de tuin leven.
Huisjesslakken zijn een specialisme voor de zanglijster. Deze vogel is in tegenstelling tot de merel nogal schaars (slakkendood gegeten?). Jammer genoeg vinden particulieren het vaak nodig bestrijdingsmiddelen te gebruiken voor luxeproblemen.
Door de tuin voedsel en kalkarm te houden zou je ook minder last van slakken hebben en groeit ook onkruid een stuk minder snel.
Een echt probleem zijn huisjesslakken volgens mij trouwens niet, ze kunnen de groeispurt die nu in de tuin plaatsvindt toch niet bijhouden met hun gerasp. Aleen hosta's zien er nogal eens rafelig uit door deze slakken.