Bespaar je stroom als je een tl-buis laat branden?

Ik hoor wel eens zeggen dat als je een tl-buis laat branden dat hij minder stroom verbruikt dan als je hem steeds uit en aan schakelt.
Hij brandt dan op z'n eigen gas hoor ik wel eens.
Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
19K

Het beste antwoord

Dat klopt! Het opstarten van een TL lamp kost meer stroom, dan het laten branden. Maar het verschil is minimaal.

Je hebt hier te maken met een zgn. omslagpunt. En dat omslagpunt ligt hier op zo'n 40 seconden.
Dat betekent in de praktijk, dat als je TL licht nodig hebt, en je hebt het binnen 40 seconden weer nodig, dan kun je de TL buis beter aan laten. Heb je b.v. het licht 2 minuten niet nodig, dan is het in principe al voordelig om het licht uit te doen.

Eventueel kun je die 40 seconden wat oprekken, omdat een TL buis mogelijk ook slijt van het aan- en uitzetten. Op die manier kun je stellen, dat je een TL lamp beter uit kunt zetten, als je 'm b.v. langer dan 5 minuten niet nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt er maar net aan hoe vaak je de ruimte verlicht wilt hebben.

Als je twee keer op een dag in een ruimte komt is het niet handig om de tl de hele tijd aan te laten staan. Dan kun je beter aan en uitschakelen als je er moet zijn.

Maar is het een ruimte waar je steeds in en uit loopt, dan is het slimmer om het aan te laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het opstarten vraagt wel even een piekstroom, maar dat duurt slechts enkele seconden. Het is onmogelijk om in die paar seconden heel veel stroom te gebruiken zoals vaak wordt beweerd want dan zouden je stoppen springen. Aan de andere kant als je de buis iedere minuut opnieuw start zal de starter wel gauw versleten zijn.
Waar precies het omslagpunt ligt kan ik niet zeggen, maar als je elk kwartier maar een minuutje licht nodig hebt zou ik hem telkens uit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een tlbuis is eigelijk 2 lampen in 1 buis met een gas er in het starten van een tlbuis kost iets meer vermogen maar dat is de eerste 40 MILI seconde dus anders als eerder gezecht. Dus doe de tl maar lekker uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een TL buis laat branden ,zal wellicht de lamp langer meegaan en de starter.
Zo komt het zekers 'goedkoper' uit.