Wij bemerkten dat de radiatoren op de bovenverdieping niet warm werden. Kan dit komen door een verstopping in de CV?

In 2012 kochten wij een compleet gerenoveerde woning. Hierin hangt ook een nieuwe CV installatie van Vaillant. Op de beneden verdieping is vloerverwarming de hoofdverwarming, er zijn geen radiatoren. Op de bovenverdieping hangen vier radiatoren; hoofdslaapkamer, badkamer, kleine kinderkamer en logeerkamer.

Na het aanleggen van een gashaard trad een lekkage op die achteraf veroorzaakt bleek te zijn door vier schroeven die compleet dóór de CV buizen van de verdiepingsvloer waren gegaan. Deze lekkage werd verholen door een nieuw stuk buis.
Enkele maanden later bemerkten wij dat de radiatoren op de bovenverdieping niet warm werden. De vloerverwarming en warm water installatie gaven nooit problemen. De ketel maakte regelmatig een vreemd geluid, als van een oude koffiemolen. Een servicebeurt van de ketel liet zien dat de warmte niet weg gestuwd kon worden naar boven. Hierdoor kon de ketel zijn warmte niet kwijt, liep de temperatuur hoog op en sloeg de ketel vervolgens uit. Mogelijk een vernauwing na de reparatie werd gedacht. Echter, de reparatie werd uitgevoerd op de kleine kinderkamer, terwijl de aanvoer van het water twee kamer daarvóór naar de verdieping liep. Leek niet plausibel.
Verhogen van de thermostaat en gedeeltelijk dichtdraaien van de vloerverwarming leek voor iets betere doorstroming naar de verdieping te leiden, maar de radiatoren werden alleen bovenin warm, onderin ijskoud.
Zou er vuil in de leidingen kunnen zitten dat ergens een vernauwing geeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

misschien lucht in het systeem hebt u hem al eens goed ontlucht?

Er zijn meestal 2 oorzaken bij het niet circuleren op hoger niveau. Uiteraard lucht in het systeem maar dikwijls over het hoofd gezien is de druk in de leidingen. Meestal is de werkdruk deze van het expantievat (rode bol) en dat staat erop vermeld. Normaal is dat ook te zien op de drukmeter die daar altijd in de buurt staat, die moet normaal gelijk zijn aan die van de rode wijzer, dus de zwarte en de rode moeten samen staan, dat is wel bij een koude installatie. Als u die gegevens niet kan vinden dan is de volgende regel van tel. 0,1 bar per meter opvoerhoogte (statische druk) + 1 bar (reserve overdruk). Dus als het hoogste punt in de installatie (bovenkant hoogste radiator) boven de grond gelijk is aan bv 5 meter dan neemt u 5 x 0,1 = 0,5 bar + 1 bar = 1,5 bar. Dat is dan wel de minimum druk. Telkens na het ontluchten zal u weer moeten bijvullen. Tijdens het ontluchten kan u best de circulatie pomp stoppen, alles afschakelen dus.

Ook een mogelijke oorzaak (ook al ligt deze wel erg voor de hand): zijn de radiatorknoppen wel goed open gedraaid?

Ja dat kan. Hoewel het uitzonderlijk is, kan ik niks anders bedenken. Meestal komt dat door o.a. door kalk, maar dan zou je de problemen verwachten op een laag punt, niet in de leiding naar boven, hoewel daarvan misschien ook een stuk laag zit. Normaal gesproken zou je dan het hele systeem spoelen. "Enkele maanden later bemerkten wij dat de radiatoren op de bovenverdieping niet warm werden." Hebben ze het in die maanden wel goed gedaan, of was het toen bijvoorbeeld zomer en merkte je het daardoor pas toen het kouder werd? Hebben ze het daarvoor goed gedaan? Niet dat dat veel uitmaakt, want je weet redelijk precies in welk gedeelte het probleem zit. Openmaken en doorblazen en je weet het zeker. Want het zou zelf kunnen dat er een steentje of stukje schroef in is komen klem zitten. In de bron o.a. een foto met zooi die uit een vloerverwarming is gekomen.

Bronnen:
http://www.rekon-bv.nl/gasservice/INSTALLA...

Druk te laag, dit kun je op de cv ketel zien en die moet ongeveer 1,5 bar zijn. Leidingen kunnen ook verkeerd zijn aangesloten bij de reparatie. Je kan ook proberen om alle radiatoren dicht te zetten op 1 na! Dan moét het water door die radiator! Vervuiling is ook zeker een optie! In dat geval zal je een loodgieter moeten bellen! De pomp van de cv ketel kan ook stuk zijn! Dan heeft de ketel/pomp niet genoeg kracht om het water rond te pompen! Dat verklaart misschien ook het geluid! Als je een beetje handig bent kun je op de pomp in de cv ketel een schroef losdraaien en met een schroevendraaier in de pomp voelen hoe sterk de pomp draait!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100