is dit asbest?(nu met fotos)

vermoedelijk meer dan 30 jaar oud, staat op erf buurman, hangt over mijn tuin. Is in zeer verweerde staat. Als het geen asbest is, wat kan het dan nog meer zijn?

Toegevoegd na 3 uur:
de lab test was negatief, maar niemand weet wat het is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar is de foto?
ronron1212
10 jaar geleden
zie geen foto's of plaatje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zie ook geen foto's of plaatjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb ik wel bijgevoegd maar hij komt er niet bij te staan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zie de foto nu wel.

Antwoorden (6)

Als dat van de golvende dakplaten zijn bijna 100% zeker JA!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna zeker van wel.

Ik zie een paar vezels.
Houdt een aansteker onder die vezels,
lichten ze oranje op en kan je dat een minuut later herhalen met dezelfde vezel dan is het asbest.
Verkolen of verbranden de vezels dan is het geen asbest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is, iedereen die ernaar kijkt zegt, 100% asbest, maar de labresultaten kwamen negatief terug. En niemand weet wat het wel is of wel kan zijn, maar ik moet wel de resultaten aannemen voor waar. Anders ben ik paranoide.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ goede test maar ik twijfel dat het om asbest gaat gezien er maar hier en daar een vezeltje te zien is terwijl bij asbest golfplaten er een massa te zien moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het lab zegt dat het geen asbest is, kan je een stuk afbreken.
Dan heb je als het toch asbest is verse vezels, dan kan je die test nog een keer doen.
Als je dan geen asbest vezels aantreft hoef je je echt geen zorgen meer te maken. Hier de aanstekertest nog een keer beschreven:
http://www.contra-experts.nl/page60.php
Er worden ook opties gegeven, hoe je kan zien wat het anders zou kunnen zijn.
Weinig waarschijnlijk want 30 jaar terug waren die al niet meer in de handel.
Om zeker te zijn kan u de test uitvoeren zoals voorgesteld door Jackd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uw foto versterkt mijn mening daar er maar hier en daar een "vezeltje" te zien is terwijl bij golfplaten mat asbest er zeer veel vezels zichtbaar moeten zijn. Trouwens die platen zien er ook meestal grijs uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn asbest platen.

Als je de breuken bekijkt zie je duidelijk de vezelstructuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen zuivere asbest maar asbestcement.
In asbestcement zit 15 tot 30% asbest.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg van alle kanten idd dit soort reacties, maar de lab test is negatief, echter niemand weet wat het dan wel is of wel Kan zijn. Bizar? Of ben ik nou paranoïde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de (officiele) labtest negatief is voor asbest, dan kan het van alles zijn, waarover je niet druk hoeft te maken. Je maakt je toch ook niet druk over je stenen muur van de buurman, en weet toch niet precies of dat baksteen is, van welke klei of beton enz..... Het is wel goed dat het getest is.
Of iets asbest is kan alleen voor 100% zeker in een laboratorium worden vastgesteld. Dus als je het zeker wilt weten dan kun je een stukje ervan naar een laboratorium opsturen.
30 jaar geleden werden asbesthoudende platen nog gewoon verkocht, dus het is mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees nu net dat het al in het laboratorium is getest. Als uit de test blijkt dat het geen asbest is, dan is dit een duidelijk antwoord.
Als ik de foto zo bekijk dan is het een vezelcementplaat, de opvolger van de asbesthoudende platen. Deze platen zijn dan waarschijnlijk na 1994 geproduceerd.