is dit asbest?(nu met fotos)

vermoedelijk meer dan 30 jaar oud, staat op erf buurman, hangt over mijn tuin. Is in zeer verweerde staat. Als het geen asbest is, wat kan het dan nog meer zijn?

Toegevoegd na 3 uur:
de lab test was negatief, maar niemand weet wat het is

Weet jij het antwoord?

/2500

Als dat van de golvende dakplaten zijn bijna 100% zeker JA!

Bijna zeker van wel. Ik zie een paar vezels. Houdt een aansteker onder die vezels, lichten ze oranje op en kan je dat een minuut later herhalen met dezelfde vezel dan is het asbest. Verkolen of verbranden de vezels dan is het geen asbest.

Weinig waarschijnlijk want 30 jaar terug waren die al niet meer in de handel. Om zeker te zijn kan u de test uitvoeren zoals voorgesteld door Jackd. Toegevoegd na 4 minuten: Uw foto versterkt mijn mening daar er maar hier en daar een "vezeltje" te zien is terwijl bij golfplaten mat asbest er zeer veel vezels zichtbaar moeten zijn. Trouwens die platen zien er ook meestal grijs uit.

Dit zijn asbest platen. Als je de breuken bekijkt zie je duidelijk de vezelstructuur.

Dit is geen zuivere asbest maar asbestcement. In asbestcement zit 15 tot 30% asbest.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbestcement

Of iets asbest is kan alleen voor 100% zeker in een laboratorium worden vastgesteld. Dus als je het zeker wilt weten dan kun je een stukje ervan naar een laboratorium opsturen. 30 jaar geleden werden asbesthoudende platen nog gewoon verkocht, dus het is mogelijk. Toegevoegd na 3 minuten: Ik lees nu net dat het al in het laboratorium is getest. Als uit de test blijkt dat het geen asbest is, dan is dit een duidelijk antwoord. Als ik de foto zo bekijk dan is het een vezelcementplaat, de opvolger van de asbesthoudende platen. Deze platen zijn dan waarschijnlijk na 1994 geproduceerd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100