Worden mattenkloppers nog gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn?

Vroeger zag je in het straatbeeld volop huisvrouwen bezig met het kloppen van matten. Ook toen de stofzuiger al bestond. Hoe is dat tegenwoordig? Worden ze nog wel verkocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verkopen ze die dingen nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blokker

Het beste antwoord

Ik gebruik de mattenklopper ook nog. Niet alleen voor de deurmatten, maar ook om het stof uit de (losse) kussens van mijn banken te kloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mattenkloppers worden onder andere gebruikt in bepaalde therapeutische situaties (bv bij Emotioneel LichaamsWerk). Daarbij wordt op opgestapelde matrassen geslagen, om zo opgekropte woede, agressie of andere energie te ontladen. Dit met gevaar voor blessures aan polsen en andere gewrichten.
En nee...dit is geen grap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja...ze zijn nog te koop. Je hebt ze van wilgetenen en van plastic. Die van plastic zwiepen erg door. Om lekker te meppen moet je rotan hebben. Die zijn moelijker te vinden dan die van plastic.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die van wilgetenen kunnen echter versplinteren en dat kan gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die worden nog wel degelijk gebruikt voor kleden en matten uit te kloppen, vroeger was dat veel vaker.
Je ziet ze nu veel buiten aan de muur hangen als decoratie.

De mattenklopper is een van wilgentenen gevlochten hulpmiddel waarmee matten en kleden werden uitgeklopt. Die werden over een houten rek gehangen, waarna de huisvrouw het stof uit de kleden sloeg.

Het aantal strengen wilgentenen bepaalt hoe stug of hoe slap de mattenklopper is. Als het gevlochten deel (niet de steel) met twee wilgentenen is gemaakt, spreekt men van een 2-slag mattenklopper.
Een 2-slag mattenklopper is erg slap, een 3-slag mattenklopper met 3 strengen wilgentenen is het meest gebruikt, een 4-slag mattenklopper is stevig. In Nederland en België was de mattenklopper een heel gewoon gebruiksvoorwerp, buiten Nederland en België komt de mattenklopper bijna niet voor.

Tot ver in de jaren zeventig van de vorige eeuw was in de meeste huishoudens wel een mattenklopper te vinden, die behalve op de kleden soms ook op de billen van stoute kinderen werd gebruikt, waarop ze een fraai gevormde maar pijnlijke afdruk achterlieten. Tegenwoordig wordt vrijwel uitsluitend nog gebruikgemaakt van de stofzuiger om stof en vuil uit kleden te verwijderen.

De mattenklopper is het symbool geweest van het Simplisties Verbond, een fictieve organisatie waarmee Kees van Kooten en Wim de Bie op de beeldbuis verschenen. De mattenklopper stond voor het uitkloppen van stoffige zaken en het bestraffen van zaken die niet in orde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik en niet alleen ik gebruik nog steeds mattenkloppers waar ze voor bedoeld zijn : het uitkloppen van (kleine) kleden. Vooral de deurmat weet zelfs de beste stofzuiger écht nog geen raad mee, dus zo héél nu en dan neem ik die te grazen.

Tegenwoordig zijn er echter heel veel heel andere soorten vloeren en vloerbedekking in zwang (laminaat, tegels, vast tapijt) dus maar weinig mensen hebben meer een stenen vloer met veel losse, grote tapijten. Het is dus veel minder noodzakelijk geworden, en een beetje uit het straatbeeld verdwenen. Maar het gebeurt nog steeds, en ze worden nog steeds verkocht. Al wordt er ook wel een flink stok of tennisracket voor gebruikt. Of gewoon het kleedje flink tegen de muur slaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de link prachtige verhalen over de mattenklopper en de herinneringen eraan.