Wat veroorzaakt deze vlekken in mijn handdoeken na het wassen?         [foto]

Sinds enkele weken komen er vlekken in mijn handdoeken tijdens het wassen in de wasmachine. Na elke wasbeurt zitten er een paar nieuwe vlekken bij. De vlekken ontstaan alleen in de handdoeken, niet in de andere spullen die ik tegelijk was. De vlekken zijn grijs (zie foto's). Je ziet ze goed op witte en gele handdoeken, op bruine handdoeken zijn ze niet zichtbaar.

Op het eerste gezicht lijken het een soort vetvlekken.

De wasmachine is ruim tien jaar oud.

Ik was mijn handdoeken (en beddengoed en ondergoed voor zover dat daartegen kan) op 60° met waspoeder van Witte Reus. De overige was was ik op 40° of op 30° met vloeibaar wasmiddel.

Zeepbakje, kuip en rubbers van de wasmachine zien er schoon uit. Ik heb een tijdje terug een klepje onderaan de wasmachine geopend. Daar kwam wat water uit, je kon zien dat er enige zeepresten inzaten, maar dat was bijna niets.

Wat kan de oorzaak zijn van deze vlekken, en hoe zorg ik ervoor dat er niet nóg meer vlekken bijkomen?

Picture for question
12 jaar geleden
46.1K

Antwoorden (5)

Volgens mij is dat toch vetluis of wolluis (maar dat staat ook al bij je woorden, waarom?):

Vetluis, ook bekend als wasluis, is de benaming voor de groei van bacteriën in wasmachines.

Bij het wassen van kleding, beddengoed, etc., in wasmachines blijven er altijd wat zeepresten en organisch materiaal achter, lichaamsvetten, huidschilfers, haren, etc. In de loop der tijd kunnen bacteriën zich hierin ontwikkelen. Als gevolg van het wassen met lage temperaturen, van vaak minder dan 40 °C, is een ideale voedingsbodem voor deze bacteriën gecreëerd. Deze bacteriën laten een onprettige geur achter in de kleding, ondanks het herhaaldelijk wassen. Ook kan er schade optreden aan kleding, die zich echter beperkt tot verkleuringen of vlekken.

De grijze drab van de zeepresten en organische stoffen is niet zichtbaar aan de binnenkant van de wastrommel. In de loop der tijd kan men het wel tegenkomen bijvoorbeeld in de rubberen afsluitring rond de deuropening en in de pomp, afvoerslang en de slang naar de niveauregeling (prestostaat). Goed schoonmaken vereist demontage van deze slangen.

Tevens is het belangrijk de ontluchting van de afvoer te controleren op verstopping of vervuiling. Zonder ontluchting kan vallend water in de afvoer de machine leeghevelen. Via een interne onluchting kan, indien de afvoer te hoog is, eventueel echter ook afvoerwater terugstromen naar het zeepbakje waardoor ook daar wasluis ontstaat.

Moderne wasmachines met een hoog energie-label hebben meer last van wasluis daar zij met minder water en op lagere temperatuur wassen. Ook de wasmiddelen zijn veranderd: de fosfaten zijn vervangen door silicaten (een soort klei).

Een manier om wasluis tegen te gaan is geregeld een wasbeurt te doen met de hoogste temperatuur, meestal 90 °C. Extra water, minder(!) wasmiddel, en wisseling van wasmiddelmerk helpt ook.

De meestal gebruikte wasmiddelen, vloeibaar of in poedervorm, houden de vorming van vetluis niet tegen. Het gebruik van grotere dan aanbevolen hoeveelheden wasmiddel verhelpt het probleem niet. Dit kan het probleem zelfs verergeren omdat meer voedingsbodem (silicaat-klei) beschikbaar is.

Het gebruik van zuren (azijnzuur, citroenzuur) of een base (soda) om te proberen het geurprobleem kunnen andere problemen veroorzaken: zij zouden mogelijk schade kunnen veroorzaken aan het binnenwerk van een wasmachine. Het combineren van zuren en basen is zinloos en levensgevaarlijk. Zij neutraliseren elkaar in een heftige chemische reactie.

http://nl.wikipe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik had inderdaad 'wolluis' al bij de trefwoorden geplaatst. Dat komt doordat ik al vermoedde dat dit wel eens de wolluis zou kunnen zijn waarover ik zoveel had gehoord, maar die ik nog niet uit eigen ervaring kende. De eerste (niet geplaatste) versie van mijn vraag was dan ook: "Is dit wolluis?". Na het intypen van die vraag bedacht ik me dat ik op die manier de antwoorden wel heel erg aan het sturen was. Daarom heb ik de vraag opnieuw ingetypt, maar nu in een neutrale vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, het leek nu net of ik antwoord gaf op een vraag waar je zelf het antwoord al op weet maar nu begrijp ik het.
Ik heb het ook ooit gehad en ik denk persoonlijk dat de oorzaak te zoeken is in het z.g. energielabel dat de fabrikanten willen halen. Het betekent dat er eigenlijk te weinig water in de machine loopt. De wasmachine kijkt nl. naar het gewicht van de was en stemt daar de hoeveelheid water op af. Dus als jij toevallig ook een A label machine hebt of nog zuiniger, kan dit het probleem zijn. Omdat er weinig water in de machine loopt worden alle delen van de machine niet meer geraakt door water en zelfs met een kookwas zal er dan zeepaankoeking op die delen ontstaan. Ik heb toentertijd 2 zware kussens erin gepropt en op kookwas met een paar flessen schoonmaakazijn laten draaien. Door het volume en gewicht van de kussens moest de machine meer water nemen en het probleem was toen opgelost.

Tegenwoordig vul ik de machine met een tuinslang met warm water. Ik heb een HR ketel dus altijd gasgestookt warm water. Is mijns insziens ook nog eens goedkoper dan elektrisch opgewarmd. Water van 30-60 graden C. gaat via de kraan de machine in en de slang gaat via het zeepbakje naar binnen. Als de machine vol genoeg is,
vul ik het zeepbakje met waspoeder en doe dan meteen zo heet mogelijk water erbij en laat dan het wasmiddel met veel water langzaam in de machine lopen, om klonten tegen te gaan.

Vloeibaar wasmiddel doe ik altijd als de machine vol water zit in het wasverzachter bakje en laat ook dan langzaam heet water erbij spoelen zodat het zich goed vermengt.

Wasverzachter gebruik ik niet meer want ik neem altijd wasmiddel waar deze al in zit.

Mijn zeepbakje ziet er ook uit als nieuw en ook schimmel kan onmogelijk ontstaan omdat de ruimte om mijn machines heen droog is en ik altijd na wassen de deur op een kiertje laat staan.
Sindsdien heb ik geen problemen meer.
amc
12 jaar geleden
Je zegt dat de vlekken alleen in de handdoeken komen, niet in de andere spullen die je tegelijkertijd wast. Dan moet het haast wel aan de handdoeken liggen en niet aan de wasmachine of het wasmiddel. Gebruik je de laatste tijd een ander soort douchschuim , zeep, shampoo, conditioner, olie, of wat dan ook? Het zou kunnen zijn dat dat een reactie aangaat met het wasmiddel, waardoor de vlekken alleen in de handdoeken komen. Overigens een goed idee om je filter te checken, want daar kan ook iets in achterblijven wat vlekken veroorzaakt. Maar dat lijkt me hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, alles wat ik gebruik is onveranderd. Filter is schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dan wordt het lastig. Misschien stoppen met vloeibaar wasmiddel? Dat laat een vies laagje in je machine achter, wat misschien na verloop van tijd terugslaat op de was. Waspoeder lost beter op. Misschien kun je als proef je handdoeken een keer in een andere machine wassen, kijken wat er dan gebeurt.
misschien een kapotte lager, waardoor er vet vrij komt in je machine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan komen door het wasmiddel, indien het wasmiddel een grote hoeveelheid bijtende stoffen bevat kan de verf (ja badstof wordt geverfd) er af weken en krijg je grijze vlekken.