EDINBURGH - Tegen bloedzuigende vampiers helpt knoflook volgens de traditie ook, dus waarom niet tegen muggen? Dat moeten onderzoekers van de universiteit in Edinburgh gedacht hebben toen ze een knoflookconcentraat testten op muggenlarven. Met succes, meldt de Britse krant The Sunday Times.

Volgens onderzoeksleidster Alison Blackwell van het universitaire centrum voor tropische en dierenmedicijnen kan de knoflook de helft van de muggen doden voordat ze zelfs maar een kans krijgen om te steken. Bij proeven in Schotland voegde Blackwell druppels van het concentraat toe aan de moerassen. Het doodde veertig procent van de muggenlarven voor ze tot wasdom konden komen.

Allicin, het bestanddeel van knoflook dat vrijkomt wanneer een teen geplet wordt, verlamt de larven. "Het werkt een beetje als een zenuwgif. Het ruikt als een Italiaans restaurant, maar in het laboratorium waren we wel honderd procent effectief om ze zo te doden."

Het onderzoek is niet voor niets in Schotland gehouden. Het noordelijk deel van het Verenigd Koninkrijk wordt elk jaar geteisterd door muggenplagen, waardoor Schotland jaarlijks naar schatting 1,1 miljard gulden aan inkomsten uit de toeristenindustrie misloopt. De insecten zijn inmiddels immuun voor de meeste middeltjes tegen muggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat muggen doorgaans niet van de geur en smaak van knoflook houden.