Heb ik door optrekkend vocht meer stookkosten?

Heb een horecabedrijf (100m2) en de laatste jaren last van vochtdoorslag in de muren binnen in zaak. Kan ik de eigenaar van het pand(huisbaas) een deel
van mijn energierekening in rekening brengen, heb immers meer stookkosten door dit vochtprobleem (optrekkend grondwater)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Ja, je hebt door optrekkend vocht meer stookkosten, vochtige lucht is moeilijker op te warmen en koelt sneller af. Maar de verhuurder is niet aansprakelijk voor jouw stookkosten en energierekening, wel moet de verhuurder het vochtprobleem oplossen, stuur een brief met daarin een redelijke termijn, dat je het probleem voor die datum opgelost wilt hebben naar de verhuurder. Doet hij of zij hier niets mee, dan kun je vanaf die datum minder huur gaan betalen, die gelijk staat aan het bedrag wat je meer aan energiekosten kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bedrijfspand is geen woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een link van, ik wil je wel geloven, maar ik kon dat niet vinden.
Helaas, om te zorgen dat je een lagere energie rekening krijgt zal je toch zelf aan de slag moeten om het water doorslag te voorkomen, je hebt namelijk een bedrijfspand, de Nederlandse wetgeving beschermd wel de particulier maar niet de bedrijven.

Neem contact op met de verhuurder en ga om tafel zitten om het probleem op te lossen, neem daarbij dat er op dit moment voldoende horecapanden leeg staan.