Als er brand in huis is, hoe gaan ze zeldzame collecties vergoeden?

Ik heb bijvoorbeeld een collectie met zeldzame, moeilijk te verkrijgen dvd's. Ik vroeg me af hoe ze zulk soort dingen vergoeden als er brand is of is dat eigen risico?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Je zult ze apart moeten verzekeren met daarbij bijvoorbeeld een inventarislijst, eventueel foto's etc...

Maar zeldzaam en moeilijk te verkrijgen is denk ik niet voldoende criterium. Ze moeten ook waarde vertegenwoordigen. Als je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt zal een verzekeringsmaatschappij ze ook niet voor een hoog bedrag willen verzekeren, hooguit voor de aanschafwaarde. En ik denk dat dat voor DVD's geldt in tegenstelling tot kunst, anitquarische boeken, postzegels etc..

Tevens heeft een DVD heeft een levensduur van maximaal 30 jaar (zie bron) wat te kort is om er enige anitquarische waarde op te verkrijgen.

Waarschijnlijk zal de verzekeraar een taxatie laten doen, of moet je dat zelf laten doen, voordat men er een verzekeerd bedrag tegenover wil stellen. En reken er op dat het best wel eens prijzig zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel. Dat is ook waar.

Andere antwoorden (2)

Hier zul je waarschijnlijk een aanvullende verzekering voor moeten afsluiten. Op dat moment spreek je een bedrag af. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je de collectie voor 100.000 wil verzekeren. Hierop wordt dan je premie bepaald en mocht er echt iets gebeuren krijg je ook dat bedrag uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die cd of prints dan op een andere locatie (en online) bewaren.
Ik kan u een goede raad geven.

Merk ze met onzichtbare stift.
Maak een volledige gedetailleerde lijst op.
Verwittig uw verzekeringsagent en geef hem details zodat ze achteraf niet kunnen zeggen dat ze het niet wisten.

Als ze ooit gestolen worden of uw huis brand af dan heeft u tenminste bewijs en zijn ze traceble.

Neem desnoods copy's als u die nog beluistert en stop ze in een kluis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is toch een goed antwoord en goed advies, dus plus+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat de reden voor de minnen is dat alleen verwittigen van de verzekeringsagent niet voldoende is. Als het om echt kostbare stukken gaat moeten deze afzonderlijk verzekerd worden. Dat ontbreekt in dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heeft dat repercutie op de premie, dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet vermeld heb, maar ja het maakt de min gevers gelukkig, en ze doen dat liefst zonder motivatie om zo anoniem te kunnen blijven en iets beters in de plaats te zetten, of is het afgunst ?