Als er brand in huis is, hoe gaan ze zeldzame collecties vergoeden?

Ik heb bijvoorbeeld een collectie met zeldzame, moeilijk te verkrijgen dvd's. Ik vroeg me af hoe ze zulk soort dingen vergoeden als er brand is of is dat eigen risico?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zult ze apart moeten verzekeren met daarbij bijvoorbeeld een inventarislijst, eventueel foto's etc... Maar zeldzaam en moeilijk te verkrijgen is denk ik niet voldoende criterium. Ze moeten ook waarde vertegenwoordigen. Als je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt zal een verzekeringsmaatschappij ze ook niet voor een hoog bedrag willen verzekeren, hooguit voor de aanschafwaarde. En ik denk dat dat voor DVD's geldt in tegenstelling tot kunst, anitquarische boeken, postzegels etc.. Tevens heeft een DVD heeft een levensduur van maximaal 30 jaar (zie bron) wat te kort is om er enige anitquarische waarde op te verkrijgen. Waarschijnlijk zal de verzekeraar een taxatie laten doen, of moet je dat zelf laten doen, voordat men er een verzekeerd bedrag tegenover wil stellen. En reken er op dat het best wel eens prijzig zou kunnen zijn.

Bronnen:
http://www.devos.nl/blogs/id=92/een-dvd-he...

Hier zul je waarschijnlijk een aanvullende verzekering voor moeten afsluiten. Op dat moment spreek je een bedrag af. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je de collectie voor 100.000 wil verzekeren. Hierop wordt dan je premie bepaald en mocht er echt iets gebeuren krijg je ook dat bedrag uitgekeerd.

Ik kan u een goede raad geven. Merk ze met onzichtbare stift. Maak een volledige gedetailleerde lijst op. Verwittig uw verzekeringsagent en geef hem details zodat ze achteraf niet kunnen zeggen dat ze het niet wisten. Als ze ooit gestolen worden of uw huis brand af dan heeft u tenminste bewijs en zijn ze traceble. Neem desnoods copy's als u die nog beluistert en stop ze in een kluis.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100