Misschien rare vraag: maar kunnen spaarlampen gevaarlijk zijn?

Ik vond in een la een oude spaarlamp.
Is het mogelijk dat na verloop van tijd een spaarlamp giftige dampen gaat lekken?
Ik weet dat een spaarlamp kwik bevat, en dat dit zeer giftig is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kan dat gevaar opleveren voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de dampen kunnen ontsnappen als de spaarlamp niet gebroken is. Als hij gebroken is is het sowieso gevaarlijk.

Antwoorden (3)

Er is veel onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van spaarlampen. Zie link voor meer informatie. Een relevant stukje is:
"Een bedrijf in Duitsland heeft een laboratorium onderzoek gedaan naar de lampen waaruit is gebleken dat een brandende spaarlamp bepaalde gassen afgeeft die kankerverwekkend kunnen zijn. Dit is bekendgemaakt in het consumenten programma ‘Markt’ bij onze oosterburen. De onderzoekers ondervonden dat er bij alle brandende lampen een cocktail van giftige dampen vrijkomt waaronder Fenol. Dit is een schadelijke stof die kanker kan veroorzaken. De labonderzoekers raden iedereen dan ook af om een spaarlamp te gebruiken op het nachtkastje of op het bureau. De stoffen komen vooral vrij wanneer de lamp warm is, en wanneer de ruimte klein is, is het effect natuurlijk des te groter."

Een lamp die in de la ligt wordt niet warm dus zal niet zomaar gaan lekken. Als hij beschadigd is is het wel mogelijk. Via de tweede link is te zien dat een spaarlamp inderdaad kwik bevat en giftig is. Daarom moet je oppassen als de lamp breekt. Tot die tijd is er niets aan de hand. Er zit niet veel kwik in (veel minder dan bijvoorbeeld in een kwikthermometer), maar als je hem wil weggooien kun je dat beter niet in de afvalbak of container doen, maar moet het worden ingeleverd als chemisch afval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja want als je de spaarlamp op de grond laat vallen dan komt er gas vrij en als je dat in ademt is dat slecht voor je gezondheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een spaarlamp breekt of lekt moet je direct de kamer verlaten en goed ventileren.Spaarlampen bevatten kwik bevatten en zijn zeer gevaarlijk voor de gezondheid.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen dat zoiets gevaarlijk in de winkel mag liggen.