Hoe voorkom ik bij het schilderen van mijn plafond dat er verf op de ramen komt?

Ik ga plafond en muren van mijn huiskamer schilderen (met een verfroller), maar wil niet dat er spetters op de ramen komen. Het lijkt me dat ik die niet kan afdekken met plastic omdat dat niet blijft hangen, maar is er een andere manier om te voorkomen dat de ramen onder de verf komen te zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Zorg ervoor dat je een anti-spat vachtroller gebruikt. Je kan bij elke doe-het-zelf zaak informatie winnen over de anti-spat vachtroller.

Vervolgens zorg je er voor dat je lange banen maakt. Nadat je klaar bent loop je na of je stukken gemist hebt. Veel mensen denken dat ze weinig verf op hun roller moeten nemen zodat het niet gaat spatten. Dit is een foute veronderstelling ,want de roller zuigt de verf dat al op het plafond is aangebracht, weer op. Het volgende punt is dat je niet te snel met de roller over het plafond moet gaan. Je hebt meer kans op spatten wanneer je dit wel doet. Sommige schilders knippen de buitenkant van de roller kort. Dit doen ze omdat het dan minder gaat spatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt de ramen afplakken met kranten of een oud laken.
11 jaar geleden
Bij gamma kun je prima plastic kopen en dat voor je ramen plakken en op de grond leggen en dan heb je geen last van spetters.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je dat plastic met plakband vastmaakt, is het toch te zwaar? Dat valt toch naar beneden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm, de kwaliteit van dat plastic van Gamma is eh vrij 'dun', zoals een boterhamzakje, van 4 bij 5 meter. Goed te doen als je dat vast wil plakken. Idee van de andere beantwoorder van de kranten is ook top!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ook plastic op een rolletje waar al plakspul aan vast zit.
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt bij gamma verschillende diktes van plastic voor het raam dun en voor op de grond dikker. Dat werkt prima ik gebruik het altijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee, Ronron, dat is interessant. Ik ga eens kijken of ik dat kan vinden.
Door een kleine roller te gebruiken (die bestaan ook voor muurverf) en rustig te verven ipv met grote uithalen.

In de praktijk gaat dat eigenlijk net zo snel, het is veel minder zwaar voor je armen (vooral boven je hoofd) en je spettert niet of nauwelijks.

Voor die ene spetter die er toch afvalt leg je een vochtige doek klaar en van de ramen zou ik dat niet eens doen, gewoon als het droog is met een glaskrabber verwijderen.

Maar het is echt mogelijk een plafond te verven zonder alles onder te spetteren.
11 jaar geleden
Met kranten en schilderstape. Dat krijg je er gemakkelijk weer af. Verkrijgbaar bij doe-het-zelf zaken maar ook bij Action in leuke kleurtjes. Wordt je vrolijk van tijdens het witten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In bv Gamma of Brico heeft men een set folie om af te dekken, daar zitten verschillende maten in van smal voor deur- en raamkasten tot grote vellen voor op de vloer.
Als tape kan u best die blauwe schildertape gebruiken want die hecht niet zo hard aan de ondergrond om te beletten dan u daar stukjes van mee aftrekt bij verwijderen.
Wel zo vlug mogelijk weghalen en zeker niet laten opdrogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schilders tape langs de kozijnen plakken.