Er komt sinds een week een egel de keuken in lopen,hij/zij eet van het kattenvoer de katten blazen als gekken. Egel op laten halen of niet?.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

allereerst, je hoeft niet bang te zijn dat de egel een ziekte heeft die overgaat op je katten. de egel is een slimmerik, die weet dat er bij jou wat te halen valt. hij begint nu met opvetten voor de winterslaap. ook zogen de moederegels nu, dus er is behoefte aan goed voedsel. spaar je katten, en geef de egel buiten een bakje kattenvoer. het beste geef je brokjes plus water. zeker niet op laten halen, de egel vertoont toch geen afwijkend gedrag?

Je kan buiten een apart bakje met voer neerzetten voor de egel. Je hoeft m niet te laten ophalen. Hij leeft in de vrije natuur. Eigenlijk zou ie ergens eten moeten zoeken. Die keuze is aan jou.

Kattevoer is goed voor een egel hij heeft wel erge honger anders komt ie niet naar binnen bel de dierenambulance want de egel is een beschermd dier en er zijn speciale egelopvang huizen een soort asiel voor egels

ik weet niet precies wat je het beste doen kan, maar je moet van de egel af. zet m misschien ergens in een park dichtbij, daar heeft ie genoeg te eten. ik vind het ook super lieve beestjes, maar ze dragen veel ongedierte met zich mee, oa vlooien dus voor je het weet hebben je katten ze ook en heb je in huis een vlooienplaag

Zet hem gewoon buiten in de tuin of het plantsoen. Ik zie hier op dit moment heel veel egels. En als ik ze niet zie, maakt de hond me wel opmerkzaam. Ze kunnen hun eigen kostje bij elkaar scharrelen. Die beesten zitten trouwens onder de vlooien, dus na hem buiten gezet te hebben, moet je wel alles nakijken en/of reinigen.

Je mag een beschermd dier niet verstoren volgens de wetgeving. Jij hebt eigenlijk pech, officieel moet je het blijven toestaan echter de wetgever heeft voor dergelijke gevallen een oplossing bedacht. Gewoon de dierenambulance bellen en het dier op laten halen, de egel krijgt dan een onderzoek en wordt het gezond bevonden wordt hij uitgezet in een omgeving die beter bij hem past.

NIET DOEN, laat deze egel niet weghalen!!! Deze egel kan ook nog jongen hebben en die zijn dan wel ten dode opgeschreven als je de moeder weghaalt. Jonge egeltjes worden nl. alleen door hun moeder en niet door hun vader verzorgd. Egels kunnen tot in november jongen krijgen (hoewel dat uitzonderlijk laat is) en ze krijgen 2, tot soms zelfs 3x epr jaar jongen. Egels zijn beschermd, je mag ze dus niet eens zomaar vangen, verjagen of verplaatsen. Het enige dat je kunt doen is zorgen dat ze niet binnenkomen (deur dicht). Geef ze eventueel buiten een eigen bakje kattenvoer. Geef ze geen melk. Ze vinden het heel lekker, maar ze kunnen de lactose niet verteren, krijgen heel erg darmkrampen en kunnen daar zelfs dood aan gaan. Als de egels buiten voldoende voedsel kunnen vinden en daar niet veel meer moeite voor hoeven doen dan bij jou in huis, zullen ze uit zichzelf buiten blijven.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egel

Niet op laten halen, ze doen je niks. Hoe komt ie binnen, door het kattenluik? Je kan buiten een paar planken om je deur maken, van glad materiaal. Je katten springen er overheen, maar dat lukt een egel niet. Misschien makkelijker om dit binnen te doen, dan hoef je alleen de voerbak af te schermen. Als er niks te halen is blijft ie weg. Waarschijnlijk is het al voldoende om de bakjes in een kartonnen doos te zetten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100