Er komt sinds een week een egel de keuken in lopen,hij/zij eet van het kattenvoer de katten blazen als gekken. Egel op laten halen of niet?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
10.6K

Het beste antwoord

allereerst, je hoeft niet bang te zijn dat de egel een ziekte heeft die overgaat op je katten.
de egel is een slimmerik, die weet dat er bij jou wat te halen valt.
hij begint nu met opvetten voor de winterslaap.
ook zogen de moederegels nu, dus er is behoefte aan goed voedsel.
spaar je katten, en geef de egel buiten een bakje kattenvoer.
het beste geef je brokjes plus water.
zeker niet op laten halen, de egel vertoont toch geen afwijkend gedrag?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook +. We hadden destijds onze eigen egel op de camping in Frankrijk. Hij kwam iedere nacht eten halen en als we heel stil deden konden we gewoon het bord voor hem schuin houden zodat hij er de laatste restjes uit kon halen zonder gehinderd te worden door de rand van het bord. Egels zij hartstikke leuk en ook heel nuttige dieren.

Andere antwoorden (7)

Je kan buiten een apart bakje met voer neerzetten voor de egel. Je hoeft m niet te laten ophalen. Hij leeft in de vrije natuur. Eigenlijk zou ie ergens eten moeten zoeken. Die keuze is aan jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kattevoer is goed voor een egel hij heeft wel erge honger anders komt ie niet naar binnen bel de dierenambulance want de egel is een beschermd dier en er zijn speciale egelopvang huizen een soort asiel voor egels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet precies wat je het beste doen kan, maar je moet van de egel af. zet m misschien ergens in een park dichtbij, daar heeft ie genoeg te eten.

ik vind het ook super lieve beestjes, maar ze dragen veel ongedierte met zich mee, oa vlooien dus voor je het weet hebben je katten ze ook en heb je in huis een vlooienplaag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet hem gewoon buiten in de tuin of het plantsoen. Ik zie hier op dit moment heel veel egels. En als ik ze niet zie, maakt de hond me wel opmerkzaam. Ze kunnen hun eigen kostje bij elkaar scharrelen.
Die beesten zitten trouwens onder de vlooien, dus na hem buiten gezet te hebben, moet je wel alles nakijken en/of reinigen.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Waarom deze min? Het gaat om beesten die gewoon in de natuur horen. Bovendien is dit de tijd voor egels om veel te eten voor de winter. Ze zijn niet hulpbehoevend, maar wel slim. Door ze te verwennen worden ze afhankelijk van mensen en dat is niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap 'm ook niet +
Je mag een beschermd dier niet verstoren volgens de wetgeving.

Jij hebt eigenlijk pech, officieel moet je het blijven toestaan echter de wetgever heeft voor dergelijke gevallen een oplossing bedacht.

Gewoon de dierenambulance bellen en het dier op laten halen, de egel krijgt dan een onderzoek en wordt het gezond bevonden wordt hij uitgezet in een omgeving die beter bij hem past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
de dierenambu haalt als het goed is geen gezonde dieren op. verder proberen we een opgelapt dier weer in de vertrouwde habitat uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel. Een dier dat op een plek verblijft waar het niet kan of mag verblijven dient opgehaald te worden door de dierenambulance, dierenambulances hebben hier een contract voor afgesloten met gemeentes en krijgen daar subsidies voor.
Rieneke1
12 jaar geleden
toch niet. de dierenambu waar ik al 18 jaar voor werk heeft geen contract en krijgt geen subsidies.
wij dienen helemaal niets te doen, behalve wat wij vaststellen als zijnde onze taken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik je het nog beter vertellen: Dan mogen jullie zelf niets anders ophalen dan gedomesticeerde dieren, jullie zijn dan al in overtreding als je een gewonde mus opladen.
Rieneke1
12 jaar geleden
welnee joh.
behalve ambu zijn we ook vogelasiel, in bezit van alle benodigde vergunningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit betekent dus dat jij appels met peren aan het vergelijken bent. De meeste dierenambulances in Nederland zijn of een dierenambulance van de Dierenbescherming of een dierenambulance van een vrijwilligers organisatie die contracten hebben afgesloten met gemeentes om dode, gewonde en gevonden dieren op te halen. Hiervoor worden de dierenambulances behoorlijk gesubsidieerd. Jullie dierenambulance is in principe enkel en alleen bedoeld om gewonde vogels op te halen.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat probeer ik je te zeggen: *de* dierenambu bestaat helemaal niet, dus daar kan je ook geen algemene uitspraken over doen.
zo werken de zgn ambu's van de db alleen op kantoortijden, terwijl wij 24/7 beschikbaar zijn.
iedere ambu doet het weer anders.
wij zijn onafhankelijk en krijgen geen cent subsidie.
verder halen we alles op: vnl vogels, maar ook huisdieren, vleermuizen, egels enz.
verder komt er veel apart spul binnen via de bloemenveiling hier vlakbij.
denk dan aan hagedissen, slangetjes, wandelende takken enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de DB wil ik het niet hebben. Duidelijk is dat ook jullie voor gezonde dieren rijden, denk hierbij aan de dieren die gevonden worden op de bloemenveiling. Hier betreft het in principe een vergelijkbare situatie, een dier dat niet op de juiste plek verblijft, de DA die in die regio rijdt dient dan het dier op te halen.
Rieneke1
12 jaar geleden
haha, nee laten we het maar niet over de db hebben :) beesten van de veiling halen we wel op ja.
maar we zijn de afgelopen tijd bijvoorbeeld platgebeld met verzoeken nog niet vliegvlugge jonge meeuwen van de straat te halen.
daar beginnen we niet aan.
we gaan geen dieren verplaatsen omdat ze wel eens wat zou kunnen overkomen.
we hebben onze handen al vol aan alles wat ziek, zwak, en gewond is. nogmaals, wij dienen alleen te doen wat wij zelf in onze taakomschrijving hebben staan.
we zijn onafhankelijk. het was een prettige gedachtenwisseling, maar zullen we het hierbij laten?
fijne dag nog! :)
NIET DOEN, laat deze egel niet weghalen!!! Deze egel kan ook nog jongen hebben en die zijn dan wel ten dode opgeschreven als je de moeder weghaalt. Jonge egeltjes worden nl. alleen door hun moeder en niet door hun vader verzorgd.
Egels kunnen tot in november jongen krijgen (hoewel dat uitzonderlijk laat is) en ze krijgen 2, tot soms zelfs 3x epr jaar jongen.
Egels zijn beschermd, je mag ze dus niet eens zomaar vangen, verjagen of verplaatsen.
Het enige dat je kunt doen is zorgen dat ze niet binnenkomen (deur dicht). Geef ze eventueel buiten een eigen bakje kattenvoer. Geef ze geen melk. Ze vinden het heel lekker, maar ze kunnen de lactose niet verteren, krijgen heel erg darmkrampen en kunnen daar zelfs dood aan gaan.
Als de egels buiten voldoende voedsel kunnen vinden en daar niet veel meer moeite voor hoeven doen dan bij jou in huis, zullen ze uit zichzelf buiten blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord! Een hele dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht antwoord. Rond deze tijd van het jaar heeft ook de egel geen jongen meer. Dat een dier in een bedreigende situatie gaat eten betekent tevens dat er ergens iets mis is, geen enkel dier brengt zichzelf in gevaar als ze op een normale manier aan hun voedsel kunnen komen.
Niet op laten halen, ze doen je niks.
Hoe komt ie binnen, door het kattenluik?

Je kan buiten een paar planken om je deur maken, van glad materiaal. Je katten springen er overheen, maar dat lukt een egel niet.

Misschien makkelijker om dit binnen te doen, dan hoef je alleen de voerbak af te schermen.
Als er niks te halen is blijft ie weg.

Waarschijnlijk is het al voldoende om de bakjes in een kartonnen doos te zetten.