Ik heb nieuwe dakpannen op me huis laten leggen maar nu doet de gemeente moeilijk omdat het niet staat in de wijk wat kan ik doen?

Heb vorige jaar een huis gekocht. Helemaal laten opknappen binnen en de buitenkant.
8 weken geleden heb ik op mijn huis nieuwe hoogglans zwarte dakpannen laten leggen.
Gisteren kwam er een opzichter van de gemeente en die zegt dat de dakpannen verwijderd moeten worden.
Maar volgens het bouwbedrijf is iedereen vrij voor de keuze van dakpannen.
De gemeente geeft als rede dat het storend is, en tevens dat het verblind voor automobilisten enz
Ik heb hoogglans zwarte dakpannen en de rest bruin.
Wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb het zelf ook voor die tijd goed nagekeken en staat toch en overall hetzelfde:
Op bestaande woningen mogen dakpannen zo vervangen worden. Dit kan door een ander type of door een andere kleur dakpan/dakbedekking. De dakbedekking mag zonder vergunning veranderd worden. Dit valt allemaal onder het veranderen van een bouwwerk artikel 3 lid 7 bijlage II van de Bor

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
14K
Cryofiel
11 jaar geleden
Een opzichter mag niet zomaar zeggen dat jij iets moet doen. Een opzichter moet altijd kunnen verwijzen naar een wet of regel waar hij zijn uitspraak op baseert. Vraag hem op welke regel of wet zijn uitspraak is gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een regel van de gemeente is volgens hem dat het afsteekt met de rest.
Ik woon in een rijtjes huis en ik ben de enige met zwarte dakpannen.
Al had ik een vrijstaand huis of iets in die richting was het geen probleem.
hij verwijst naar het Artikel 3, lid 8
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan zijn lid 7 en lid 8 van artikel 3 dus met elkaar in tegenspraak? In dat geval moeten die beide artikelen, of anders een ander artikel, duidelijk maken welk artikel voorrang heeft wanneer er een tegenspraak is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het bouwbedrijf verwees mijn naar het artikel 3 lid 7 bijlage II.
Heb het zelf ook opgezocht en het klopt, het staat er wel maar heb nazitten kijken van artikel 3 lid 8 en daar staat weer in Let op! De gemeente mag achteraf optreden als het te lelijk is. Je kunt vooraf natuurlijk vragen of iets wel of niet een exces zou kunnen zijn. Naar dat artikel verwees hij mijn. Maar ik denk zoals ik het nu zie dat ik gewoon dikke pech heb

Het beste antwoord

Het veranderen van het dak is een verandering van de bebouwing die dient aangevraagd te worden bij de gemeente, het is dus vergunningplichtig (geen balievergunning), men geeft het huis namelijk een compleet andere uitstraling.

U kunt proberen om als nog een vergunning te verkrijgen maar ben bang dat u stuit op de welstandscommissie en de vergunning geweigerd wordt.

Er zit dan niets anders op dan weer een nieuw dak er op te leggen maar dan één die wel getoetst is door welstandscommissie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk

Andere antwoorden (1)

Ik zou eens rond de tafel gaan zitten met de gemeente, want regelgeving op dit gebied kan vrij ingewikkeld zijn:

In artikel 2 onderdeel 1 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) is bepaald dat er geen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen of planologisch strijdig gebruik nodig is indien de bouwwerkzaamheid behoort tot het gewone onderhoud. Het begrip ‘gewone onderhoud’ is in de wet niet nader gedefinieerd. Mede uit jurisprudentie kan evenwel worden afgeleid dat reparaties aan en zelfs het geheel vervangen van bijvoorbeeld kozijnen onder het gewone onderhoud zouden kunnen worden geschaard. Op het moment dat u uw dakpannen vervangt door dakpannen met een zelfde kleur, vorm, profilering en uitstraling, dan is het vervangen van de dakpannen te zien als normaal onderhoud en is er geen bouwvergunning vereist.

Op het moment dat u de dakpannen vervangt door dakpannen van een andere kleur of dakbedekking met een heel andere uitstraling, dan is er geen sprake meer van normaal onderhoud. Als in dat geval wordt voldaan aan de eisen die in artikel 3, onderdeel 7 gesteld worden aan de ‘verandering van een bouwwerk’ , is het vervangen van de dakpannen vergunningvrij. Daarbij moet opgemerkt worden dat de gemeente handhavend op kan treden indien er door het wijzigen van het uiterlijk van het bouwwerk sprake is van ernstige strijd met redelijke eisen van welstand.
Indien u dakpannen in een andere kleurstelling of dakbedekking met een andere uitstraling wilt toepassen adviseren wij u met de gemeente te overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opzichter verwees mijn naar Artikel 3, lid 8
verbindend en steekt af met de rest.
Al had het vrijstaand of iets in die richting geweest was er niets aan de hand volgens hem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps Vervangen van een dak is weldegelijk vergunningplichtig en dient men een verbouwvergunning aan te vragen bij de gemeente.