Hoe kun je bramen het beste ontdoen van beestjes en vuil alvorens je ze gaat verwerken?

Staan op ons eigen erf waar verder geen verkeer langskomt, dus het gaat vooral om de beestjes.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hoe kun je dan het beste de beestjes scheiden van de bramen wanneer ze er uit zijn gekomen? Klinkt misschien dom maar we hebben ze vorig jaar voor het eerst een keer niet gesnoeid (omdat dat toch haast geen doen was), en er zitten nu ontzettend veel bramen aan, maar ik heb daar nog nooit iets mee gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.3K

Het beste antwoord

een paar uur in het water laten staan, koud water, dan komen de beestjes er vanzelf uit, en ach een beestje meer of minder maakt niet zoveel uit, je proeft ze toch niet nadat je het hebt gekookt voor de jam, mits het er niet te veel zijn uiteraard.

Toegevoegd na 9 minuten:
de beestjes kun je scheiden door een hoe heet dat ook al weer, zo'n opschepzeef, je weet wel..een schep met gaatjes erin, ze drijven vanzelf boven en dan schep je ze er uit.
lekker hoor bramenjam, heb vroeger veel jam gemaakt.

Toegevoegd na 11 minuten:
het zand en zo zakt naar de bodem, als er niets bovendrijft dan kun je de bramen eruit zeven en de rest weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
schuimspaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o, ja schuimspaan, dat ik daar niet op kwam......

Andere antwoorden (3)

Stop ze in het water en was ze schoon. Laat ze daarna even uitlekken.
12 jaar geleden
Zacht stromend lauw water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het water zetten is correct, maar voeg er wat zout aan toe. Half uurtje laten staan en daarna met koud stromend water afspoelen.