Hoe kan voorkomen worden dat je in tuincentra misleid wordt wat betreft de kleuren van aangekochte planten?

Mensen hebben vaak in hun tuin een voorkeur voor kleuren. Ik houd vooral van veel rood en blauw, geel en oranje voeg ik in iets mindere mate toe. Wit voeg ik niet toe (staat er genoeg), maar ik heb een hekel aan zacht roze. Dit koop ik nooit! Maar heel vaak als ik een plant in een van mijn voorkeurkleuren koop, blijkt hij in een heel andere kleur te bloeien. Een paar voorbeelden:
3 rode boerenpioenrozen gekocht: 2 bloeien roze, 1 rood
Blauwe monnikskappen gekocht; bloeien wit.
Dat er per ongeluk een keer een verkeerde kleur zaad tussen andere zaailingen terecht komt, begrijp ik, maar het merendeel van wat je koopt, hoort toch de kleur te hebben die bij verkoop aangegeven staat?
Als op een doos aangegeven staat dat er een rode vaas in zit en er blijkt een roze vaas in te zitten, ga je terug naar de winkel en wordt het artikel omgeruild voor de gewenste kleur.
Bij een planten duurt het veel langer voor je kunt zien dat je niet hebt gekregen wat je dacht gekocht te hebben. De roze pioenrozen heb ik drie jaar geleden aangeplant en ze bloeiden dit jaar voor het eerst. Ze bloeiden prachtig, toch was ik teleurgesteld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

Heel veel soorten planten worden uit zaad opgekweekt, tussen deze zaailingen kunnen soms wel eens andere kleuren zitten.
Maar veel tuinplanten worden ook gestekt en dan zou je altijd de orginele kleur moeten hebben.
Echter er wordt nogal eens gerommeld, waar te kort ,aangevuld met verkeerde kleuren, die klant ziet het toch niet en als de klant het ziet, is het vaak al maanden later. Soms jaren (pioenrozen).
Met bloembollen zie je het ook vaak.
Alleen bloeiende planten kopen is soms een oplossing.
Koop je rechtstreeks bij een kweker is de kans op verkeerde kleuren erg klein, die kweker heeft een naam hoog te houden en je weet direct wie de schuldige is.
Op een tuincentrum is dat veel onduidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tijdens de "reis" van het bloemzaad van de kweker naar de verkoper kan er natuurlijk iets mis gaan; dat is helaas niet te voorkomen. Professionele medewerkers van tuincentra zullen je echter altijd zo goed mogelijk proberen te helpen.

Overigens zijn de kleuren die planten krijgen soms afhankelijk van de grondsoort waarin het zaad is geplant.

Je kan altijd teruggaan naar de winkel waar je ze hebt gekocht en uitleggen wat er is gebeurd. Misschien krijg je dan gratis nieuwe. Het is het proberen waard!
14 jaar geleden
Dat maakt tuinieren ook juist wel leuk vind ik.
Zo blijft het allemaal nog een beetje afwachten wat het wordt, en blijken in het voorjaar dingen een beetje tegen te vallen, mee te vallen of er heel anders uit te zien dan je had gehoopt maar evengoed mooi.
Je moet de natuur niet te veel in banen willen leiden hoor, daar krijg je zo'n lullig tuintje van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan natuurlijk alleen bloeiende planten kopen, dan weet je zeker dat het de kleur is die je wil. Met sommige soorten is dat echter heel moeilijk. Ik heb zelf een prachtige blauwe regen in mijn tuin, die wit bloeit. Mooi hoor, maar ik wilde een blauwe.... :-)
Zoals al gezegd, je kan naar een kweker gaan en hem vertellen dat de kleur van de plant erg belangrijk voor je is. Dan heb je een goede kans dat je krijgt waar je om vraagt. Maar in grote kwekerijen die aan tuincentra leveren, werken vaak scholieren en laaggeschoolde arbeiders, en die nemen het wel eens niet zo nauw met de etikettering van de planten.