Wanneer is de verkoop van een huis definitief?

Dus dat de bedenktijd voorbij is, maar wanneer echt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

In het voorlopig koopcontract zijn er meestal nog ontbindende condities. Verder is de verkoop definitief afgezien van eventuele boeteclausules.
Echt definitief is het pas na de overdracht bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Helemaal juist adriek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen wanneer de overeenkomst definitief is, je dus niet zonder 'kleerscheuren' ervan af kan maken en wanneer je definitief eigenaar bent geworden.
Pas na passeren en inschrijving in het kadaster ben je definitief eigenaar geworden. Maar de verkoop overeenkomst waaruit dus rechten en verplichtingen uit voortvloeien ligt daarvoor al vast, op het moment dat de koopovereenkomst ondertekend is.
ronron1212
11 jaar geleden
het gaat hierom de vraag definitie en niet na de termijn en ontbindende voorwaarde dan kan er nog van alles mis gaan en dan kan je nog zo in je rechte staan maar dan hoeft er nog steeds geen passeren bij de notaris te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de overeenkomst hebt getekend ben je economisch eigenaar van de woning. De overeenkomst is dan definitief, daarmee de verkoop ook. Het huis is verkocht, want je hebt rechten en plichten over het eigendom. Je bent pas juridisch eigenaar als je bent ingeschreven in het kadaster. Dus de vraag is dan eigenlijk: wát valt onder verkoop? Je bent in beide gevallen eigenaar, maar de overeenkomst (verkoop dus in principe) is definitief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje: Van economisch eigenaar spreek je pas als je reeds het genot, het onderhoud en verzekering etc voor je rekening neemt. Als alleen de overeenkomst ondertekend is zal daar niet snel sprake van zijn. @ronron: in de vraag gaat het over de verkoop en dat is een overeenkomst. En die overeenkomst is al definitief na ondertekening. Als daar een ontbindende voorwaarde in staat dan wil dat niet zeggen dat de koop niet definitief is, alleen dat deze onder voorwaarden ontbonden kan worden.
Alleen voor het overgaan van de eigendom van het huis is vereist dat deze gepasseerd in ingeschreven wordt.
ronron1212
11 jaar geleden
Je kunt alles hebben maar als de verkoop door wat voor reden dan ook niet kan passeren bij de notaris dan is er geen verkoop en dat komt toch jammer genoeg nog steeds voor elicrates.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je beredenering wel. Als bijv. blijkt dat de koper de financiering niet rond krijgt dan zal er inderdaad geen succesvolle passering en inschrijving kunnen plaatsvinden. In dat geval kan de verkoop mss inderdaad geen doorgang vinden (hoewel dat vaak reeds in de verkoopovereenkomst als voorwaarde gesteld zal worden).
Maar dat de verkoop achteraf geen doorgang kan vinden wil nog steeds niet zeggen dat deze niet definitief was. Deze was wel definitief en daarom kan formeel een van de partijen in voorkomend geval wanprestatie worden verweten. Hieruit kunnen dan weer schadevergoedingen uit voortkomen. Al zal het soms in der minne worden afgedaan.
Zie in onderstaand geval wat de consequenties kunnen zijn:
http://www.boekel.com/media/507691/mondelinge_verkoop_woning_door_particulier_niet_rechtsgeldig.pdf Opgemerkt zij nog wel dat een mondelinge overeenkomst niet zomaar zonder gevolgen kunnen blijven en mogen zij zich na het bereiken van een mondelinge overeenstemming niet zomaar terugtrekken. Want dat zou een onbehoorlijk handelen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus :)
Ivana
11 jaar geleden
Vergeten jullie niet te vermelden, dat na het tekenen van het voorlopig koopcontract de geldigheid pas ingaat na drie werkdagen?